Show simple item record

dc.contributor.authorVolden, Kristine
dc.date.accessioned2022-09-22T09:13:23Z
dc.date.available2022-09-22T09:13:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020599
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractMalet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette har jeg brukt teori om behovet for kompetanseutvikling ved hjelp av TPACK-modellen og larerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). I tillegg til dette har jeg inkludert teori om metodiske variasjonsmuligheter ved hjelp av SAMR-modellen, samt laring i et sosiokulturelt perspektiv. Forskningsspørsmål: ≪Hvilken digital kompetanse har matematikklærere og hvilken betydning har denne for deres bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen?≫ Denne studien er basert pa datamateriale fra en kvalitativ tilnarming til forskningssporsmalet, gjennom en casestudie med to matematikklarere fra grunnskolen. Jeg har benyttet meg av kvalitative semi-strukturerte intervju av to larere og klasseromsobservasjon av den ene. Malet var a fa frem hvilken opplaring larerne hadde i digitale lareverk, og hvordan de bruker dem. Denne studien viser at larerinformantene mine ikke innehar profesjonsfaglig digital kompetanse, og at dette pavirker de metodiske variasjonsmulighetene i matematikkundervisningen. Studien lofter ogsa frem at larerne onsker opplaring i hvordan de pa best mulig mate kan benytte seg av de digitale lareverkene i matematikkundervisningen, som igjen belyser dermed viktigheten av at skoleledelsen legger til rette for kompetanseheving. Funn i denne studien kan dermed danne grunnlag for narmere og bredere undersokelser i skolen. Stikkord: TPACK, PfDK, SAMR, designkompetanse, blandingskultur, hybride praksiser, digital kompetanse, grunnskolen, larere, matematikkundervisning, digitale ressurser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBetydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal