Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVolden, Kristine
dc.date.accessioned2022-09-22T09:13:23Z
dc.date.available2022-09-22T09:13:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020599
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractMalet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette har jeg brukt teori om behovet for kompetanseutvikling ved hjelp av TPACK-modellen og larerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). I tillegg til dette har jeg inkludert teori om metodiske variasjonsmuligheter ved hjelp av SAMR-modellen, samt laring i et sosiokulturelt perspektiv. Forskningsspørsmål: ≪Hvilken digital kompetanse har matematikklærere og hvilken betydning har denne for deres bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen?≫ Denne studien er basert pa datamateriale fra en kvalitativ tilnarming til forskningssporsmalet, gjennom en casestudie med to matematikklarere fra grunnskolen. Jeg har benyttet meg av kvalitative semi-strukturerte intervju av to larere og klasseromsobservasjon av den ene. Malet var a fa frem hvilken opplaring larerne hadde i digitale lareverk, og hvordan de bruker dem. Denne studien viser at larerinformantene mine ikke innehar profesjonsfaglig digital kompetanse, og at dette pavirker de metodiske variasjonsmulighetene i matematikkundervisningen. Studien lofter ogsa frem at larerne onsker opplaring i hvordan de pa best mulig mate kan benytte seg av de digitale lareverkene i matematikkundervisningen, som igjen belyser dermed viktigheten av at skoleledelsen legger til rette for kompetanseheving. Funn i denne studien kan dermed danne grunnlag for narmere og bredere undersokelser i skolen. Stikkord: TPACK, PfDK, SAMR, designkompetanse, blandingskultur, hybride praksiser, digital kompetanse, grunnskolen, larere, matematikkundervisning, digitale ressurser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBetydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal