Menstruasjon – En barriere for jenters utdanning i Tanzania?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019114Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om kjønn og utdanning i Tanzania. Tanzania er et land i Øst-Afrika med over 60 millioner innbyggere, og en mangfoldig kultur. Et flertall av informantene i forskningen er Maasaier, dette er en gruppe mennesker som migrerte fra nord for flere hundre år siden. I dag er de i hovedsak bosatt i Kenya og Tanzania. I Tanzania er det store mangler når det kommer til de sanitære fasilitetene i landet, dette gjelder også de sanitære fasilitetene på skoler i Tanzania. Dette kan være spesielt utfordrende for barn og kvinner, og spesielt for jenter under menstruasjon. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan ulike barrierer knyttet til menstruasjon, kan påvirke jenters utdanning i Tanzania. Herunder økonomi, fattigdom, kulturelle sosiale normer og ulike syn på menstruasjon og utdanning. Jeg har også undersøkt hvordan mangel på kunnskap kan spille inn på jenters håndtering av menstruasjon.
Innsamling av forskningsmaterialet gjorde jeg på et feltarbeid på en skole i Tanzania, som varte i rundt 6 uker. Jeg brukte mest tid på en privat jenteskole der jeg observerte, hadde feltsamtaler og gjorde intervjuer med ulike jenter og rektor. Jeg hadde også flere intervjuer, der jeg blant annet besøkte jeg en statlig skole, og intervjuet noen lærere der.
Hovedkonklusjonen i denne oppgaven er at de ulike barrierene jenter i Tanzania står overfor med tanke på menstruasjon, kan ha en påvirkning på deres utdanning. Det virker å være et større søkelys på temaet, men likevel gjøres det ikke nok for å hindre at menstruasjon påvirker jentene i Tanzania sin utdanning i negativ retning. Det er flere ulike barrierer knyttet til menstruasjon, likevel er det er viktig å huske på at det er store variasjoner i hvordan menstruasjon er en barriere for jenters utdanning i Tanzania, og man må se på de ulike barrierene i en helhet for å forstå hele opplevelsen, ikke bare på en dimensjon ved jentenes liv
Beskrivelse
Master i samfunnsfagdidaktikk, GLU 5-10,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett,
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag