Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHonve, Sigbjørn Lie
dc.date.accessioned2022-09-19T07:16:37Z
dc.date.available2022-09-19T07:16:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018666
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og entrepenørskap. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Mohnsenteret for innovasjon og regional utvikling/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractI nyere tid har det startet en ny industriell revolusjon, nemlig industri 4.0. Denne revolusjon er en epoke for digitalisering av teknologi. Dette fører til store teknologiske skifter i mange forskjellige industrier og bransjer. Denne digitale revolusjonens påvirkning på industriell produksjon har skutt fart etter at store fremskritt innenfor teknologien er gjort. Dette har ført til økt populariteten for 3D-printing. For å kunne ta i bruk disse store fremskrittene behøves det forretningsmodeller som kan kommersialisere den potensielle verdien som kan skapes av teknologien. Gamle forretningsmodeller vil ikke passe til store radikale innovasjoner, dermed trengs det forretningsmodell-innovasjon. Additiv tilvirkning kan defineres ut fra fire forskjellige kategoriene: direkte produksjon, rapid prototyping, rapid tooling og hjemmeproduksjon. Denne studien valgte å differensiere mellom de ulike stadienes påvirkning på forretningsmodellen. Dermed begynte studien med å undersøke bedriftenes bruk for teknologien. Deretter så den på hvordan bedriftenes forretningsmodell var påvirket av den metoden for additiv tilvirkning de brukte mest. Og til slutt analyserte og diskuterte studien om hvordan disse bedriftene kunne drive forretningsmodell-innovasjon på en smartere måte. For å svare på disse problemstillingene har studien basert seg på kvalitativ data hentet fra dybdeintervjuer med representanter fra bedriftene. Resultatene fra studien viser at bedrifter bruker additiv tilvirkning på ulik måte, og at dette påvirker forretningsmodellinnovasjon på forskjellig vis. Dette førte til at forskjellige deler av deres eksisterende modell så forandringer. Dette samsvarte til dels godt med tidligere generalisert litteratur, men det fantes noen ulikheter. Rapid tooling skilte seg ut ifra tidligere litteratur i empirien. Denne metoden så endringer i verdifangst i tillegg til de antatte endringene i verdiløfte fra litteraturen. For å forbedre deres innovasjon av modellen ble det fastslått at bedriftene burde lære av hverandres bruk av teknologien, og ta i bruk større deler av additiv tilvirkning. Dette vil øke sjansene for at deres forretningsmodeller vil innovere seg og holde seg konkurransedyktige gjennom det teknologiske skiftet.en_US
dc.description.abstractIn recent times, a new industrial revolution has started, namely industry 4.0. This revolution is an era of digitalization of technology. This leads to major technological shifts in many different industries and industries. The impact of this digital revolution on industrial production has gained momentum following major advances in technology. This has led to increased popularity for 3D printing. To take advantage of these great advances, business models are needed that can commercialize the potential value that can be created by technology. Old business models will not suit large radical innovations; thus, business model innovation is needed. Additive manufacturing consists of four distinct categories: direct manufacturing, rapid prototyping, rapid tooling, and home production. This study chose to differentiate between the different stages' impact on the business model. Thus, the study began by defining characteristics of the company's use of the technology. Then it looked at how the company's business model was affected by the additive manufacturing method they used the most. And finally, studies analysed and discussed how these companies could drive business model innovation in a smarter way. To answer these questions, the study has been based on qualitative data taken from in-depth interviews with representatives from the companies. The results from the study show that companies use additive manufacturing in diverse ways, and that this affects business model innovation in different ways. This led to various parts of their existing model seeing changes. This corresponded in part well with previously generalized literature, but there were some differences. Rapid tooling differed from previous literature in the empiric. This method saw changes in value capture in addition to the assumed changes in value promise from the literature. To improve their innovation of the model, it the companies should learn from each other's use of the technology and adopt larger parts of additive manufacturing. This will increase the chances that their business models will innovate and remain competitive through the technological shift.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForretningsmodell-innovasjon og den digitale produksjonsrevolusjonen: Hvordan påvirker additiv tilvirkning bedrifters forretningsmodell?en_US
dc.title.alternativeBusiness model innovation and the digital production revolution: How is additive manufacturing effecting companies’ business model?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeINN599en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal