Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Christer Lerøen
dc.date.accessioned2022-09-19T06:35:38Z
dc.date.available2022-09-19T06:35:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018643
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og entrepenørskap. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Mohnsenteret for innovasjon og regional utvikling/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractThis study examines academic spin-off projects in one BRICS country, South Africa, at Stellenbosch University (SU), and one developed country, Norway, at Western Norway University of Applied Sciences (HVL). It compares university-industry connections in the entrepreneurial ecosystems. Further, it looks at university entrepreneurial cultures and support and how these may influence academic spin-offs and early development paths. This study adopts a qualitative multiple case study approach based on in-depth interviews with academic entrepreneurs and key informants associated with the technology transfer office. Both technology transfer offices had adopted a relational approach to the commercialization process where the TTO executives work together with various actors in the entrepreneurial ecosystem during the development of the spin-off. Academic entrepreneurs (PhD students and postdocs) affiliated with Stellenbosch University rely more on the university's reputational networks. Innovus is an internal division of the university; it has the mandate and aims to target young academic entrepreneurs engaged in its research projects. In Bergen, the academic entrepreneurs are predominantly established researchers with more expansive networks. In Stellenbosch, the underlying motivation of academic entrepreneurship is creating new businesses and SMEs to restrain inequalities in the country. In Bergen, the motivation relates more to the green transition. Furthermore, as the entrepreneurial ecosystem in Stellenbosch is nascent, the TTO concentrates on building a knowledge region to attract actors. By contrast, the entrepreneurial ecosystem Bergen is well established, with many actors interacting, and the TTO does not need to take a comprehensive role in building the ecosystem. The originality of this research is that it compares spin-off projects in one developed country and one less researched but rapidly developing (BRICS) country.en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker akademiske spin-off prosjekter i ett BRICS-land, Sør-Afrika, ved Stellenbosch University (SU), og ett utviklet land, Norge, ved Høgskolen på Vestlandet (HVL). Studien sammenligner universitet-industri forbindelser i det entreprenørielle økosystemet. Videre ser studien på universitetets entreprenørskapskultur og hvilken innvirkning den har på akademisk entreprenørskap. Forskningsmetoden er en kvalitativ multippel casestudie basert på dybdeintervjuer med akademiske entreprenører og nøkkelinformanter tilknyttet TTOen. Begge TTOene har en relasjonell tilnærming til kommersialiseringsprosessen der TTO-lederne samarbeider med ulike aktører i det entreprenørielle økosystem gjennom spin-off perioden. Akademiske entreprenører (PhD studenter og postdocs) tilknyttet Stellenbosch University er mer avhengige av universitetets omdømmenettverk. Innovus som er en intern divisjon av Stellenbosch Universitet, har mandat til, og rekrutterer unge akademiske entreprenører engasjert i universitetets forskningsprosjekter. I Bergen er de akademiske entreprenørene i hovedsak etablerte forskere med bredere nettverk. I Stellenbosch er den underliggende motivasjonen for akademisk entreprenørskap å skape små og mellomstore bedrifter for å begrense ulikheter i landet. I Bergen er motivasjonen mer relatert til det grønne skiftet. Ettersom det entreprenørielle økosystemet i Stellenbosch er under utvikling konsentrerer TTOen seg om å bygge en kunnskapsregion for å tiltrekke seg ulike aktører. I Bergen er økosystemet etablert med flere ulike aktører og TTOen tar ikke en like omfattende rolle i å bygge økosystemet. Nyhetsbidraget med denne studien er at den sammenligner teknologioverføring og akademisk entreprenørskap i to ulike land inkludert ett BRICS land der akademisk entreprenørskap er lite forsket på.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectacademic entrepeneurshipen_US
dc.subjectthe entrepeneural universityen_US
dc.subjectentrepeneurial ecosystemen_US
dc.subjectnetworksen_US
dc.subjecttechnology transferen_US
dc.subjectsocial capitalen_US
dc.subjecthuman capitalen_US
dc.subjectNorwayen_US
dc.subjectSouth Africaen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.titleTechnology transfer and academic entrepreneurship. A comparison between VIS (Bergen) and InnovUS (Stellenbosch)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeINN599en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal