Show simple item record

dc.contributor.authorHundhammer, Silje
dc.date.accessioned2022-09-16T08:49:49Z
dc.date.available2022-09-16T08:49:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018348
dc.descriptionMasterfag i grunnskolelærerutdanningen (Spesialpedagogikk), 1-7, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt temaet psykisk helse på barnetrinnet, hvor jeg har satt søkelys på følgende problemstilling for studiet: Hvordan arbeider læreren for å forebygge og fremme psykisk helse i klasserommet på barneskolen? Med dette som utgangspunkt valgte jeg å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg skulle samle inn data ved hjelp av et semistrukturert intervju. Studiens problemstilling ble så utgangspunkt for to nye forskningsspørsmål som skulle støtte opp problemstillingen i søken på en konklusjon i forbindelse med hvordan lærere kan arbeide forebyggende og fremmende med psykisk helse på barnetrinnet. Dette førte til følgende forskningsspørsmål: Hvilken erfaring har lærere for å forebygge psykisk helse på barnetrinnet? Hvilken erfaring har lærere for å legge til rette for å fremme psykisk helse hos elever i klasserommet? Etter gjennomført intervju og transkribering, dannes studiens konklusjon på bakgrunn av informantenes erfaringer om temaet, samt et utvalg av forskning og teori. For å belyse denne studiens problemstilling har jeg knyttet den opp mot et knippe teorier for å forstå ulike aspekter av problemstillingen. Bronfenbrenners systemteori er en sentral teori i denne studien da denne bidrar til å belyse hva som påvirker oss som mennesker og ikke minst hvordan vi påvirker hverandre. Studiens problemstilling er avgrenset til å gjelde arbeid med tiltak i klasserommet. Av den grunn inngår også teorien om TTI, som knyttes til samspillet i klasserommet. Ettersom denne studien fokuserer på hvordan man kan forebygge og fremme den psykiske helsen i klasserommet er da denne teorien grunnmuren for å forstå hvordan vi påvirker hverandre. Antonovskys salutogenese inngår også i studien da denne knyttes til psykisk helse og hvordan man kan sørge for å ivareta god psykisk helse. Den siste teorien som inngår i studien, er Maslow og behovspyramiden. Læring er en viktig del av skolen, og Maslows teori bidrar i denne sammenheng med å belyse hvorfor det er viktig å arbeide med psykisk helse både forebyggende og fremmende knyttet opp mot behov som må være tilfredsstilt for å kunne fokusere på læring. Informantene belyser flere sentrale faktorer knyttet til erfaringer i arbeid med forebyggende og fremmende tiltak som kan virke positivt på barns psykiske helse. Manglende kompetanse, kommunikasjon, relasjonsbygging, samarbeid og tilrettelegging dras frem av informantene som sentrale i arbeidet med forebyggende og fremmende tiltak knytte til psykisk helse hos elever på barnetrinnet i klasserommet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePsykisk helse på barnetrinnet: En kvalitativ studie av lærernes erfaringer knyttet til fremmende og forebyggende arbeid av psykisk helse på barnetrinneten_US
dc.title.alternativeMental health in primary school: A qualitative study of teachers’ experiences related to work with promotional and preventive mental health measures in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal