Show simple item record

dc.contributor.authorHøgheim, Sigve
dc.contributor.authorJenssen, Eirik S.
dc.date.accessioned2022-09-12T09:28:42Z
dc.date.available2022-09-12T09:28:42Z
dc.date.created2022-04-04T12:42:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHøgheim, S., & Jenssen, E. S. (2022). Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den. Uniped, 45(1), 5-15.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017177
dc.description.abstractDet er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert til en femårig masterutdanning i 2017, men vi vet lite om hvordan lærerstudenter erfarer den nye grunnskolelærerutdanningen (GLU). For å belyse denne mangelen i forskningsfeltet har vi i denne studien analysert studenter i den nye lærerutdanningens beskrivelser av GLU med den hensikt å løfte frem studentperspektivet på studieprogrammet. Datagrunnlaget for studien består av skriftlige svar fra 95 lærerstudenter ved to GLU-institusjoner på et åpent spørsmål om GLU, administrert via et spørreskjema. Dataene ble gjenstand for en tematisk analyse for å løfte frem studentenes perspektiv. Resultatene viser at lærerstudentene er motivert for å bli lærere, men samtidig kritiske til studiet de går på. Lærerstudentene gir klart uttrykk for hvordan studieprogrammet bør utvikles og forbedres for å imøtekomme deres forventninger til utdannelsen og læreryrket. Det studentene mener er hovedproblemene med GLU, er en opplevelse av manglende profesjonsrelevans i undervisningen på studiet, lærerutdannernes kompetanse og spenningen mellom individ og system. Vi drøfter resultatene i lys av tidligere forskning og kjente utfordringer i lærerutdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectteori–praksisen_US
dc.subjectprofesjonsutdanningen_US
dc.subjectstudentperspektiven_US
dc.titleFemårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver denen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber5-15en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.1.2
dc.identifier.cristin2015137
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal