Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøgheim, Sigve
dc.contributor.authorJenssen, Eirik S.
dc.date.accessioned2022-09-12T09:28:42Z
dc.date.available2022-09-12T09:28:42Z
dc.date.created2022-04-04T12:42:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHøgheim, S., & Jenssen, E. S. (2022). Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den. Uniped, 45(1), 5-15.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017177
dc.description.abstractDet er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert til en femårig masterutdanning i 2017, men vi vet lite om hvordan lærerstudenter erfarer den nye grunnskolelærerutdanningen (GLU). For å belyse denne mangelen i forskningsfeltet har vi i denne studien analysert studenter i den nye lærerutdanningens beskrivelser av GLU med den hensikt å løfte frem studentperspektivet på studieprogrammet. Datagrunnlaget for studien består av skriftlige svar fra 95 lærerstudenter ved to GLU-institusjoner på et åpent spørsmål om GLU, administrert via et spørreskjema. Dataene ble gjenstand for en tematisk analyse for å løfte frem studentenes perspektiv. Resultatene viser at lærerstudentene er motivert for å bli lærere, men samtidig kritiske til studiet de går på. Lærerstudentene gir klart uttrykk for hvordan studieprogrammet bør utvikles og forbedres for å imøtekomme deres forventninger til utdannelsen og læreryrket. Det studentene mener er hovedproblemene med GLU, er en opplevelse av manglende profesjonsrelevans i undervisningen på studiet, lærerutdannernes kompetanse og spenningen mellom individ og system. Vi drøfter resultatene i lys av tidligere forskning og kjente utfordringer i lærerutdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectteori–praksisen_US
dc.subjectprofesjonsutdanningen_US
dc.subjectstudentperspektiven_US
dc.titleFemårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver denen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber5-15en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.1.2
dc.identifier.cristin2015137
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal