dc.contributor.author | Høgheim, Sigve | |
dc.contributor.author | Jenssen, Eirik S. | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T09:28:42Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T09:28:42Z | |
dc.date.created | 2022-04-04T12:42:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Høgheim, S., & Jenssen, E. S. (2022). Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den. Uniped, 45(1), 5-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3017177 | |
dc.description.abstract | Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert til en femårig masterutdanning i 2017, men vi vet lite om hvordan lærerstudenter erfarer den nye grunnskolelærerutdanningen (GLU). For å belyse denne mangelen i forskningsfeltet har vi i denne studien analysert studenter i den nye lærerutdanningens beskrivelser av GLU med den hensikt å løfte frem studentperspektivet på studieprogrammet. Datagrunnlaget for studien består av skriftlige svar fra 95 lærerstudenter ved to GLU-institusjoner på et åpent spørsmål om GLU, administrert via et spørreskjema. Dataene ble gjenstand for en tematisk analyse for å løfte frem studentenes perspektiv. Resultatene viser at lærerstudentene er motivert for å bli lærere, men samtidig kritiske til studiet de går på. Lærerstudentene gir klart uttrykk for hvordan studieprogrammet bør utvikles og forbedres for å imøtekomme deres forventninger til utdannelsen og læreryrket. Det studentene mener er hovedproblemene med GLU, er en opplevelse av manglende profesjonsrelevans i undervisningen på studiet, lærerutdannernes kompetanse og spenningen mellom individ og system. Vi drøfter resultatene i lys av tidligere forskning og kjente utfordringer i lærerutdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.subject | teori–praksis | en_US |
dc.subject | profesjonsutdanning | en_US |
dc.subject | studentperspektiv | en_US |
dc.title | Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-15 | en_US |
dc.source.volume | 45 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.45.1.2 | |
dc.identifier.cristin | 2015137 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |