Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiise, Liv Sissal
dc.date.accessioned2022-09-05T11:02:07Z
dc.date.available2022-09-05T11:02:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015755
dc.descriptionMaster IKT i læring, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractI forbindelse med fornyelsen av Læreplanverket, har programmering blitt innført som nytt obligatorisk innhold i skolens matematikkundervisning. Denne studien søker svar på hvordan det i denne forbindelse kan legges til rette for en vellykket implementeringsprosess. Som metodisk opplegg ble det foretatt kvalitative forskningsintervju av fem lærere som underviser i matematikkfag på VG1 ved tre videregående skoler. Læreplanteori og didaktisk teori ble benyttet i tolkningen av hvordan informantene oppfatter og praktiserer de nye læreplanene. Et rammeverk for implementering ble brukt for å belyse utfordringene informantene opplevde i forbindelse med innføringen, med formål om å identifisere sentrale aspekter for en vellykket implementeringsprosess. Hovedfunnene fra forskningen er at læreplanen ikke ga detaljert nok informasjon om hva undervisningen skulle inneholde, og lærernes forberedelser ble både pedagogisk og didaktisk krevende, dels fordi lærebøker og eksamensoppgaver ble mottatt meget sent i prosessen, og dels fordi kompetansetiltakene generelt var lite tilfredsstillende. En unison opplevelse fra informantene var at både forberedelsene og undervisningsaktivitetene hadde vært mer arbeidskrevende enn for vanlig matematikkundervisning. Forskningens empiriske funn indikerer at det hersker store lokale forskjeller i skolenes tilrettelegging av implementeringsprosessen og at det eksisterer et behov for økte tidsressurser, tilpasset veiledning, bedre kompetansehevingstilbud, og mer effektive evalueringsprosedyrer i forbindelse med det videre implementeringsarbeidet av programmering og algoritmisk tenkning inn mot matematikkfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleImplementering av programmering i matematikkfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal