Implementering av programmering i matematikkfaget
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015755Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I forbindelse med fornyelsen av Læreplanverket, har programmering blitt innført
som nytt obligatorisk innhold i skolens matematikkundervisning. Denne studien
søker svar på hvordan det i denne forbindelse kan legges til rette for en vellykket
implementeringsprosess.
Som metodisk opplegg ble det foretatt kvalitative forskningsintervju av fem lærere
som underviser i matematikkfag på VG1 ved tre videregående skoler.
Læreplanteori og didaktisk teori ble benyttet i tolkningen av hvordan informantene
oppfatter og praktiserer de nye læreplanene. Et rammeverk for implementering ble
brukt for å belyse utfordringene informantene opplevde i forbindelse med
innføringen, med formål om å identifisere sentrale aspekter for en vellykket
implementeringsprosess.
Hovedfunnene fra forskningen er at læreplanen ikke ga detaljert nok informasjon om
hva undervisningen skulle inneholde, og lærernes forberedelser ble både pedagogisk
og didaktisk krevende, dels fordi lærebøker og eksamensoppgaver ble mottatt meget
sent i prosessen, og dels fordi kompetansetiltakene generelt var lite tilfredsstillende.
En unison opplevelse fra informantene var at både forberedelsene og
undervisningsaktivitetene hadde vært mer arbeidskrevende enn for vanlig
matematikkundervisning.
Forskningens empiriske funn indikerer at det hersker store lokale forskjeller i
skolenes tilrettelegging av implementeringsprosessen og at det eksisterer et behov
for økte tidsressurser, tilpasset veiledning, bedre kompetansehevingstilbud, og mer
effektive evalueringsprosedyrer i forbindelse med det videre
implementeringsarbeidet av programmering og algoritmisk tenkning inn mot
matematikkfaget.
Beskrivelse
Master IKT i læring,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett