Vold og seksuelle overgrep: En studie av lærerstudenters kompetanse
Abstract
Bakgrunnen for prosjektet er å aktualisere tematikken vold og overgrep mot barn, og øke lærerstudenters kompetanse om temaet. Slik vil dette forskningsprosjektet bidra til å skape en større bevissthet om hva som er nødvendig kompetanse for å kunne møte vold og overgrepsutsatte barn i skolen. Med utgangspunkt i funnene i rapporten «Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle» (Øverlien & Sogn, 2007), har vi undersøkt hvordan lærerstudenter erfarer og opplever undervisningen om vold og seksuelle overgrep gjennom studieløpet. Som ramme for prosjektet har vi tatt utgangspunkt i problemstillingen I hvilken grad opplever 5.årsstudenter at grunnskolelærerutdanningen 1-7 på Høgskulen på Vestlandet, avdeling Bergen, har sikret dem nødvendig kompetanse om vold og seksuelle overgrep mot barn?, og to forskningsspørsmål Hva sier studieprogramplanen for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 ved Høgskulen på Vestlandet, om hvilken kompetanse lærere skal få om vold og seksuelle overgrep i utdanningen? og Hvilken kompetanse får lærerstudenter om vold og seksuelle overgrep på grunnskolelæreutdanning trinn 1-7 ved Høgskulen på Vestlandet, avdeling Bergen? For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene gjennomførte vi en webbasert spørreundersøkelse, og en læreplananalyse av studiets programplan. De mest sentrale funnene er • Det eksisterer et sprik mellom den formelle programplanen, hvordan forelesere setter den i verk og studentenes læringsutbytte. • Hovedårsaken til spriket kan se ut til å ligge i organiseringen av undervisningen. • Studentene får kunnskaper, men etterlyser ferdigheter om hvordan identifisere, møte og følge opp barn som har vært utsatt for vold og seksuelle overgrep. Øverlien og Sogn (2007, s.7) sin rapport dokumenterer at allmennlærere har store kunnskapshull, og at de er svært misfornøyde med hvordan lærerutdanningen forbereder dem på å møte vold og overgrepsutsatte barn. Sammen med endringene som ble gjort i Rammeplanen for lærerutdanninger i 2016 (Kunnskapsdepartementet, 2016), skulle man kunne forvente at alle høyskoler som utdanner lærere har bedret undervisningen om temaene vold og seksuelle overgrep mot barn. Våre funn dokumenterer likevel at undervisningen fortsatt kan være bekymringsfull.
Description
1-7 Masterfag i GLU
MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 16.05.2022