Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRødsmoen, Mathilde
dc.date.accessioned2022-09-05T07:41:28Z
dc.date.available2022-09-05T07:41:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015657
dc.descriptionKandidatnr: 424 Masteroppgave i spesialpedagogikk GLU 1-7, MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 28.05.2022en_US
dc.description.abstractDe fleste elever i den norske skole opplever å trives på skolen, med trygge og gode skole- og læringsmiljø preget av tilhørighet og verdifulle sosiale fellesskap. Likevel registreres det hvert år gjennom Elevundersøkelsen at mange barn og unge utsettes for mobbing (Breivik, Bru, Hancock, Idsøe, Idsøe og Solberg, 2017; Eriksen, Hegna, Bakken og Lyng, 2014; Wendelborg, 2022). Det finnes i dag mange forskningsstudier som handler om elever som utsettes for mobbing. Det er derimot et betydelig mindre fokus rettet mot elevene som mobber andre. Så lenge mobbing er en realitet og et samfunns- og skoleproblem er det behov for å drive forebyggende arbeid mot mobbing, samt arbeide for å skape trygge og gode skolemiljø. Hovedtemaet for masterprosjektet er mobbing, og det er i studien et særlig fokus på forebyggende arbeid mot mobbing i skolen og elever som mobber andre. Formålet med studien er å undersøke hvordan lærere driver det forebyggende arbeidet mot mobbing i skolen, og videre hvordan de forholder seg til elever som mobber andre i dette arbeidet. Ved å analysere og diskutere funn fra innsamlet intervjudata har jeg belyst prosjektets tema, samt forsøkt å svare på prosjektets problemstilling: Hvilket fokus har lærere på elever som mobber andre, og på hvilken måte får disse elevene hjelp og veiledning i det forebyggende arbeidet mot mobbing? For å oppnå innsikt og kunnskap rundt studiens problemstilling og tema benyttes det en kvalitativ forskningstilnærming med forankring i hermeneutiske fortolkningsprinsipper. Den kvalitative innholdsanalysen baserer seg på de semistrukturerte forskningsintervjuene med tre lærere fra barneskoler i Bergen. Målet med studien har vært å svare på oppgavens problemstilling, ved å fremme informantenes stemme gjennom deres tanker, erfaringer og opplevelser. Funnene fra intervjuene blir presentert gjennom en kategorisk fremstilling før de videre blir diskutert i lys av oppgavens teoretiske grunnlag. Av analysen og diskusjonen kommer det frem at lærere har god forståelse av sin rolle i det forebyggende arbeidet mot mobbing i skolen, og at det hovedsakelig eksisterer positive holdninger til elever som mobber andre. Innfallsvinkelen til det forebyggende arbeidet synes videre å innebære en forståelse av mobbeproblematikken hvor en i større grad retter blikket mot årsaksforklaringer, sosiale prosesser, gruppedynamikk, helhetlige forståelser av mennesker og ønsket om å gi hjelp og veiledning til alle involverte eleveren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectforebyggende arbeiden_US
dc.titleForebyggende arbeid mot mobbing i skolen, med fokus på eleven som mobber andreen_US
dc.title.alternativePreventive work against bullying in school, with a focus on pupils who bulliesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber108en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal