Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpedal, Gølin
dc.date.accessioned2022-09-05T07:23:13Z
dc.date.available2022-09-05T07:23:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015643
dc.descriptionMasterfag i grunnskolelærerutdanning 1-7 Spesialpedagogikk MGBSP550, Vestlandsklasse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 16.05.2022en_US
dc.description.abstractTema for denne studien er lærerrollen i møte med psykisk helse og livsmestring. Gjennom læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring ett av tre nye tverrfaglige temaer som skal være gjennomgripende for hele skolens virksomhet. Folkehelsebegrepet omfatter både fysisk og psykisk helse, men denne studiens tema er avgrenset til å omhandle psykisk helse sammen med livsmestring. Innføringen av disse temaene har skapt mye debatt og offentlig oppmerksomhet blant flere fagmiljø, særlig på vegne av elevene. Debatten har derimot i liten grad rettet seg mot lærerne, noe som er fokuset i denne studien. Med bakgrunn i at det er lærernes ansvar å forvalte disse temaene, er det derfor undersøkt hvilke refleksjoner og meninger et utvalg lærere gjør seg rundt egen rolle i møte med disse temaene. Gjennom kvalitative, semistrukturerte intervju med fem barneskolelærere med spesialpedagogisk kompetanse har denne studiens formål vært å få et innblikk i hvilke tanker, refleksjoner og meninger informantene gjør seg rundt deres egen lærerrolle i møte med disse temaene, samt skape en bevisstgjøring rundt lærerrollen i møte med disse temaene. Dette har blitt utforsket gjennom følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg lærere rundt egen lærerrolle etter innføringen av psykisk helse og livsmestring i læreplanverket? Problemstillingen er belyst fra et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapelig syn. Gjennom en tematisk analyse er studiens funn kategorisert i tre overordnede temaer: 1) Behov for livsmestring i skolen, 2) Kompleksitet i lærerrollen og 3) Lærerrollens ansvar. Det første temaet viser at lærerne er positive til innføringen av livsmestring på vegne av elevene, men er kritiske til innføringen på vegne av seg selv som lærere. Det andre hovedtemaet viser at lærerne mener de er gitt et overveldende ansvar de ikke kan stå alene om etter innføringen av disse temaene. Det tredje funnet viser tendenser til at arbeidsoppgaver øker i mengde og omfang, noe som går ut over deres kapasitet til å faktisk se elevene. Studiens funn tyder på at trengs tydeligere rammer og retningslinjer for hvordan livsmestring defineres og forvaltes av lærere i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectlæreplanverketen_US
dc.subjectlærerrollenen_US
dc.subjecttverrprofesjonelt samarbeiden_US
dc.subjectforeldresamarbeiden_US
dc.titleLærerrollen i møte med innføringen av psykisk helse og livsmestring i læreplanverketen_US
dc.title.alternativeThe teacher’s role in the process of incorporating mental health and life skills into the curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber93en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal