Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOllestad, Sara
dc.date.accessioned2022-09-05T07:15:35Z
dc.date.available2022-09-05T07:15:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015641
dc.descriptionMGBPSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse – Spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsvitenskap GLU 1-7, Bergen 16.05.2022en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker området hørselshemming og inkludering i skolen, med formålet å få frem kunnskap om hvordan foreldre til barn med hørselshemming opplever at skolen tilrettelegger for inkludering i praksis. Studien setter søkelys på foreldrenes personlige erfaringer knyttet til tilrettelegging og inkludering for sine barn, samt deres perspektiv på hvordan barna selv opplever tilrettelegging og inkludering. Studien søker å belyse følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har foreldre til barn med hørselshemming med skolens tilrettelegging for inkludering? For å belyse studiens problemstilling anvendes teori om inkludering, sosiokulturelle perspektiv og ulike aspekter ved hørselshemming. Tidligere forskning viser blant annet at hørselshemmede har større psykososiale problemer enn andre jevnaldrende, en manglende tilrettelegging for hørselshemmede i skolen, og hvordan tilretteleggingen påvirker både faglig og sosial læring. Tidligere forskning peker også på hvordan foreldrenes engasjement i barnets tilrettelegging har en vesentlig rolle i opplæringen. Til tross for disse funnene har foreldres erfaringer fått lite oppmerksomhet i feltet. Derfor er hensikten min med studien å bidra til kunnskapsutvikling på feltet, slik at lærere, foreldre og andre støttesystemers kompetanse og holdninger knyttet til hørselshemmede barn blir oppdatert, og at man dermed kan oppnå en bedre inkludering i skolen. 11 foreldre deltok i en digital kvalitativ spørreundersøkelse bestående av 42 spørsmål med en kombinasjon av både lukkede avkrysningsspørsmål og åpne spørsmål. Spørsmålene som ble stilt omhandlet foreldrenes erfaringer, opplevelser og synspunkter knyttet til 1) tilrettelegging for det hørselshemmede barnet, 2) foreldrenes rolle og involvering, og 3) forventninger til skolens inkluderingsarbeid. Sentrale funn fra studien belyser følgende aspekter: 1) støy som barriere for inkludering, 2) det psykososiale miljøets betydning for realiseringen av et inkluderende klassemiljø, og 3) at inkluderingen i stor grad avhenger av foreldrenes involvering for å iverksette og opprettholde tiltak. I tillegg samsvarer funnene med den tydelige konsensusen fra tidligere forskning om funnet av 4) behovet for kunnskaps- og kompetanseheving om hørselshemming. Funnene må tas med forbehold om at foreldrenes innsikt i psykososial tilrettelegging viser seg gjennom min studie å være utfordrende å kartlegge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHørselshemmingen_US
dc.subjectnedsatt hørselen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.titleHørselshemming og inkludering i skolenen_US
dc.title.alternativeChildren with hearing loss and inclusive educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber121en_US
dc.description.localcodeMGBPSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal