Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolberg, Kristine
dc.date.accessioned2022-09-02T12:52:25Z
dc.date.available2022-09-02T12:52:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015447
dc.description1-7 masterfag i GLU MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) Høgskolene på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractKommunikasjon står sentralt i den menneskelige opplevelsen, og alle har en rett til å kunne delta i kommunikasjon og samspill med de i rundt seg. Denne casestudien ser på hvordan noen lærere jobber for å legge til rette for kommunikasjon og samspill mellom en elev som bruker ASK og medelevene. Gjennom et dyadisk intervju med kontaktlærer og spesialpedagog, samt observasjon av en skoledag kom det frem hvordan lærerne jobber spesifikt med å fremme kommunikasjon og samspill mellom eleven som bruker ASK og medelevene. Det ble også gjennomført to intervjuer med informanter fra PPT for å støtte opp funnene fra intervjuet med lærerne og observasjonen. Resultatene viser at lærerne jobber med å fremme medelevenes kompetanse i enkeltelevens ASK-hjelpemiddel. Samtidig jobber de aktivt med inkludering og klassemiljøet. Eleven tilbringer mesteparten av skoletiden i ordinærklasse og lærerne har jobbet med at medelevene skal forstå at alle er forskjellige og at de skal godta disse forskjellene. Lærerne hadde også fokus på å fremme enkeltelevens stemme slik at han selv får delta i å fortelle sine egne tanker og behov uten å måtte gå gjennom en voksen som oversette for han.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectASKen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectsamspillen_US
dc.titleSkolens tilretteleggelse for kommunikasjon og samspill i arbeidet med en elev som bruker ASK- en casestudieen_US
dc.title.alternativeHow the school facilitate communication and interaction in the work with a student using AAC- a case studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber105en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal