Skolens tilretteleggelse for kommunikasjon og samspill i arbeidet med en elev som bruker ASK- en casestudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015447Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kommunikasjon står sentralt i den menneskelige opplevelsen, og alle har en rett til å kunne delta i kommunikasjon og samspill med de i rundt seg. Denne casestudien ser på hvordan noen lærere jobber for å legge til rette for kommunikasjon og samspill mellom en elev som bruker ASK og medelevene. Gjennom et dyadisk intervju med kontaktlærer og spesialpedagog, samt observasjon av en skoledag kom det frem hvordan lærerne jobber spesifikt med å fremme kommunikasjon og samspill mellom eleven som bruker ASK og medelevene. Det ble også gjennomført to intervjuer med informanter fra PPT for å støtte opp funnene fra intervjuet med lærerne og observasjonen. Resultatene viser at lærerne jobber med å fremme medelevenes kompetanse i enkeltelevens ASK-hjelpemiddel. Samtidig jobber de aktivt med inkludering og klassemiljøet. Eleven tilbringer mesteparten av skoletiden i ordinærklasse og lærerne har jobbet med at medelevene skal forstå at alle er forskjellige og at de skal godta disse forskjellene. Lærerne hadde også fokus på å fremme enkeltelevens stemme slik at han selv får delta i å fortelle sine egne tanker og behov uten å måtte gå gjennom en voksen som oversette for han.
Beskrivelse
1-7 masterfag i GLU
MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI)
Høgskolene på Vestlandet, campus Bergen