Show simple item record

dc.contributor.authorHufthammer, Linn-Maren Troland
dc.date.accessioned2022-09-02T12:26:35Z
dc.date.available2022-09-02T12:26:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015431
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanningen 1-7, fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Spesialpedagogikk 2, emne 2 – MGBSP550 Innleveringsdato: 16.05.2022en_US
dc.description.abstractFormålet med min masteroppgave er å undersøke hvordan ansatte i PP-tjenesten og i skolen opplever det tverrfaglige samarbeidet seg imellom. Hensikten bak studiet er å skaffe innsikt i hvilke faktorer de ulike tjenestene mener påvirke det tverrfagelige samarbeidet. Studier har vist at samarbeidet kan i noen tilfeller oppleves som utfordrende og at det ofte er delte meninger om hvordan samarbeidet skal foregå i praksis. PP-tjenesten ønsker på sin side et mer systemrettet samarbeid, mens skolen vil at et større fokus på individrettet samarbeid hvor utfordringer hos den enkelte eleven vektlegges i større grad (Fylling & Handegård, 2009). På bakgrunn av det ovennevnte formulerte jeg følgende problemstilling: «Hvordan opplever ansatte i skolen og PP-tjenesten det tverrfaglige samarbeidet seg imellom?». Ettersom jeg ønsker å få innsikt i hvilke tanker og opplevelser de ansatte i PP-tjenesten og i skolen, er det valgt å bruke en kvalitativ tilnærming. Det er valgt å bruke semi-strukturet intervjue som metode. For å kunne besvare problemstillingen er det valgt å intervjue to PP leder, en PP-rådgiver og to lærere ansatt i skolen. Funnene har blitt til gjennom en hermeneutisk og fenologisk forståelsesramme, og analysen er utført med fokus på meninger og opplevelser. Funnene indikerer at skolen og PP-tjenesten har ulike perspektiver på hvordan det tverrfaglige samarbeidet skal organiseres. PP-tjenesten på sin side ønsker mer systemrettet samarbeid, mens skolen på sin side er ønsker mer individrettet samarbeid. Det foreligger også en frustrasjon hos lærere ved at PP-tjenesten ikke viser hensyn og respekt i forhold til utarbeiding med sakkyndig vurdering. Videre påpeker informantene på flere faktorer som er viktig for et optimalt samarbeid: Det ble blant annet nevnt struktur i organiseringen, faste møtepunkt, faste kontaktperson, tid, tilgjengelighet, avklarte roller og forventinger til hverandre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPP-tjenestenen_US
dc.subjecttverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectopplevelseen_US
dc.titleEt innblikk i opplevelsen av det tverrfaglige samarbeidet mellom skolen og PP-tjenestenen_US
dc.title.alternativeAn insight into the experience of the interdisciplinary collaboration between the school and the educational psychology serviceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber94en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal