dc.contributor.author | Hufthammer, Linn-Maren Troland | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T12:26:35Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T12:26:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015431 | |
dc.description | Grunnskolelærerutdanningen 1-7, fakultet for lærerutdanning, kultur og
idrett.
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Spesialpedagogikk 2, emne 2 – MGBSP550
Innleveringsdato: 16.05.2022 | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med min masteroppgave er å undersøke hvordan ansatte i PP-tjenesten og i skolen
opplever det tverrfaglige samarbeidet seg imellom. Hensikten bak studiet er å skaffe innsikt i
hvilke faktorer de ulike tjenestene mener påvirke det tverrfagelige samarbeidet. Studier har
vist at samarbeidet kan i noen tilfeller oppleves som utfordrende og at det ofte er delte
meninger om hvordan samarbeidet skal foregå i praksis. PP-tjenesten ønsker på sin side et
mer systemrettet samarbeid, mens skolen vil at et større fokus på individrettet samarbeid hvor
utfordringer hos den enkelte eleven vektlegges i større grad (Fylling & Handegård, 2009).
På bakgrunn av det ovennevnte formulerte jeg følgende problemstilling: «Hvordan opplever
ansatte i skolen og PP-tjenesten det tverrfaglige samarbeidet seg imellom?».
Ettersom jeg ønsker å få innsikt i hvilke tanker og opplevelser de ansatte i PP-tjenesten og i
skolen, er det valgt å bruke en kvalitativ tilnærming. Det er valgt å bruke semi-strukturet
intervjue som metode. For å kunne besvare problemstillingen er det valgt å intervjue to PP leder, en PP-rådgiver og to lærere ansatt i skolen.
Funnene har blitt til gjennom en hermeneutisk og fenologisk forståelsesramme, og analysen er
utført med fokus på meninger og opplevelser. Funnene indikerer at skolen og PP-tjenesten
har ulike perspektiver på hvordan det tverrfaglige samarbeidet skal organiseres. PP-tjenesten
på sin side ønsker mer systemrettet samarbeid, mens skolen på sin side er ønsker mer
individrettet samarbeid. Det foreligger også en frustrasjon hos lærere ved at PP-tjenesten ikke
viser hensyn og respekt i forhold til utarbeiding med sakkyndig vurdering. Videre påpeker
informantene på flere faktorer som er viktig for et optimalt samarbeid: Det ble blant annet
nevnt struktur i organiseringen, faste møtepunkt, faste kontaktperson, tid, tilgjengelighet,
avklarte roller og forventinger til hverandre. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | PP-tjenesten | en_US |
dc.subject | tverrfaglig samarbeid | en_US |
dc.subject | skole | en_US |
dc.subject | opplevelse | en_US |
dc.title | Et innblikk i opplevelsen av det tverrfaglige samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten | en_US |
dc.title.alternative | An insight into the experience of the interdisciplinary collaboration between the school and the educational psychology service | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 94 | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |