Et innblikk i opplevelsen av det tverrfaglige samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015431Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med min masteroppgave er å undersøke hvordan ansatte i PP-tjenesten og i skolen
opplever det tverrfaglige samarbeidet seg imellom. Hensikten bak studiet er å skaffe innsikt i
hvilke faktorer de ulike tjenestene mener påvirke det tverrfagelige samarbeidet. Studier har
vist at samarbeidet kan i noen tilfeller oppleves som utfordrende og at det ofte er delte
meninger om hvordan samarbeidet skal foregå i praksis. PP-tjenesten ønsker på sin side et
mer systemrettet samarbeid, mens skolen vil at et større fokus på individrettet samarbeid hvor
utfordringer hos den enkelte eleven vektlegges i større grad (Fylling & Handegård, 2009).
På bakgrunn av det ovennevnte formulerte jeg følgende problemstilling: «Hvordan opplever
ansatte i skolen og PP-tjenesten det tverrfaglige samarbeidet seg imellom?».
Ettersom jeg ønsker å få innsikt i hvilke tanker og opplevelser de ansatte i PP-tjenesten og i
skolen, er det valgt å bruke en kvalitativ tilnærming. Det er valgt å bruke semi-strukturet
intervjue som metode. For å kunne besvare problemstillingen er det valgt å intervjue to PP leder, en PP-rådgiver og to lærere ansatt i skolen.
Funnene har blitt til gjennom en hermeneutisk og fenologisk forståelsesramme, og analysen er
utført med fokus på meninger og opplevelser. Funnene indikerer at skolen og PP-tjenesten
har ulike perspektiver på hvordan det tverrfaglige samarbeidet skal organiseres. PP-tjenesten
på sin side ønsker mer systemrettet samarbeid, mens skolen på sin side er ønsker mer
individrettet samarbeid. Det foreligger også en frustrasjon hos lærere ved at PP-tjenesten ikke
viser hensyn og respekt i forhold til utarbeiding med sakkyndig vurdering. Videre påpeker
informantene på flere faktorer som er viktig for et optimalt samarbeid: Det ble blant annet
nevnt struktur i organiseringen, faste møtepunkt, faste kontaktperson, tid, tilgjengelighet,
avklarte roller og forventinger til hverandre.
Beskrivelse
Grunnskolelærerutdanningen 1-7, fakultet for lærerutdanning, kultur og
idrett.
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Spesialpedagogikk 2, emne 2 – MGBSP550
Innleveringsdato: 16.05.2022