Show simple item record

dc.contributor.authorSara, Hedeman
dc.date.accessioned2022-09-02T12:11:54Z
dc.date.available2022-09-02T12:11:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015425
dc.descriptionMGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22en_US
dc.description.abstractI dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectsærskilte behoven_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.titleLæreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkeligheten_US
dc.title.alternativeTeachers experience of the inclusion of children with special needs in the classroom – in between intensions and realityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal