Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSara, Hedeman
dc.date.accessioned2022-09-02T12:11:54Z
dc.date.available2022-09-02T12:11:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015425
dc.descriptionMGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22en_US
dc.description.abstractI dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectsærskilte behoven_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.titleLæreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkeligheten_US
dc.title.alternativeTeachers experience of the inclusion of children with special needs in the classroom – in between intensions and realityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal