Show simple item record

dc.contributor.authorBlindheim, Silje Køppen
dc.contributor.authorNordby, Emilie
dc.date.accessioned2022-08-29T13:22:30Z
dc.date.available2022-08-29T13:22:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014175
dc.descriptionGLU 1-7 spesialpedagogikk MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 16.05.2022en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative intervjuer med lærere, samt observasjon i deres klasserom. Informantutvalget består av seks lærere fra fem forskjellige skoler, som arbeider på 1.-5. trinn. To av lærerne i utvalget arbeider på en dysleksivennlig skole. Resultatene fra studien viser at lærerne i informantutvalget tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker på ulike måter gjennom sin pedagogiske praksis. Undersøkelsen konstaterer variasjon i hvilke tilrettelegginger som gjøres, samt graden av dem. Studien belyser lærernes bruk av undervisningsmetoder, pedagogisk- og organisatorisk differensiering og digitale verktøy. Det kommer frem i resultatene at lærerne i større grad tilpasser på gruppenivå, heller enn individnivå. Undersøkelsen viser også forskjeller i tilgangen de ulike informantene har på ulike digitale verktøy. Videre presiseres det i undersøkelsen at manglende tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker kan gi store konsekvenser for elevene det gjelder. Samtlige lærere i informantutvalget understreker viktigheten av at elevene jevnlig kartlegges, slik at eventuelle vansker oppdages tidlig og tiltak kan igangsettes. I tillegg nevnes lærerens evaluering av egen undervisning som viktig for å kunne sikre en god tilrettelegging, med en positiv effekt på elevens utbytte av opplæringen. Tid og ressurser fremheves i studien som to av de største utfordringene lærerne opplever å møte når de skal tilpasse opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Lærerne forteller om en travel skolehverdag hvor det å tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker er utfordrende da tiden de har til rådighet er liten. Videre gjør også få ressurser i klasserommet det vanskelig å kunne gi så god tilrettelegging som de selv ønsker. Studien belyser dermed viktigheten av lærerens kompetanse, mulighet og tid til å tilpasse opplæringen for elever med lese- og skrivevanske.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectlese- og skrivevanskeren_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectutbytteen_US
dc.title«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevanskeren_US
dc.title.alternative«I wish that teachers know that I can’t write so much». Adapted education for students with reading and writing difficultiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber115en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal