Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlindheim, Silje Køppen
dc.contributor.authorNordby, Emilie
dc.date.accessioned2022-08-29T13:22:30Z
dc.date.available2022-08-29T13:22:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014175
dc.descriptionGLU 1-7 spesialpedagogikk MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 16.05.2022en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative intervjuer med lærere, samt observasjon i deres klasserom. Informantutvalget består av seks lærere fra fem forskjellige skoler, som arbeider på 1.-5. trinn. To av lærerne i utvalget arbeider på en dysleksivennlig skole. Resultatene fra studien viser at lærerne i informantutvalget tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker på ulike måter gjennom sin pedagogiske praksis. Undersøkelsen konstaterer variasjon i hvilke tilrettelegginger som gjøres, samt graden av dem. Studien belyser lærernes bruk av undervisningsmetoder, pedagogisk- og organisatorisk differensiering og digitale verktøy. Det kommer frem i resultatene at lærerne i større grad tilpasser på gruppenivå, heller enn individnivå. Undersøkelsen viser også forskjeller i tilgangen de ulike informantene har på ulike digitale verktøy. Videre presiseres det i undersøkelsen at manglende tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker kan gi store konsekvenser for elevene det gjelder. Samtlige lærere i informantutvalget understreker viktigheten av at elevene jevnlig kartlegges, slik at eventuelle vansker oppdages tidlig og tiltak kan igangsettes. I tillegg nevnes lærerens evaluering av egen undervisning som viktig for å kunne sikre en god tilrettelegging, med en positiv effekt på elevens utbytte av opplæringen. Tid og ressurser fremheves i studien som to av de største utfordringene lærerne opplever å møte når de skal tilpasse opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Lærerne forteller om en travel skolehverdag hvor det å tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker er utfordrende da tiden de har til rådighet er liten. Videre gjør også få ressurser i klasserommet det vanskelig å kunne gi så god tilrettelegging som de selv ønsker. Studien belyser dermed viktigheten av lærerens kompetanse, mulighet og tid til å tilpasse opplæringen for elever med lese- og skrivevanske.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectlese- og skrivevanskeren_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectutbytteen_US
dc.title«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevanskeren_US
dc.title.alternative«I wish that teachers know that I can’t write so much». Adapted education for students with reading and writing difficultiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber115en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal