Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDimmen, Espen Alexander Holte
dc.date.accessioned2022-08-08T08:26:02Z
dc.date.available2022-08-08T08:26:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010545
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanningen 5-10 med musikk Fakultet for lærerutdanningen, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractDen teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, kjerneelementer og kompetansemål. Likevel har læreplanen få føringer for hvordan læ-rere skal bruke digital teknologi i musikk, og forskning viser at mange elever oppgir å sjelden eller aldri bruke digital teknologi i musikkundervisningen. Derfor er det mye vi enda ikke vet om tekno-logiens fulle innflytelse på musikkfaget og læreren, og lærerens praktisk metodiske valg ved bruk av teknologi. Studiens formål har derfor vært å undersøke hva som kjennetegner musikklæreres opple-velse av å bruke digital teknologi i musikkundervisningen, og hvilke musikkpedagogiske argumenter de vektlegger for å bruke den digitale teknologien. Dette er en kvalitativ studie og datamaterialet er basert på intervjuer med tre ungdomsskolelærere fra tre ulike skoler. Studien har et fenomenologisk-hermeneutiske forskningsdesign siden målet med stu-dien er å forstå deltakernes perspektiver og hvordan lærere oppfatter digital teknologi i musikk, basert på deres egne opplevelser. Lærerne ble valgt ut fordi de underviser i musikk flere ganger i uken og har testet ut digital teknologi i musikkundervisningen. Alder, kjønn og utdannelse er variert og lærer-nes opplevelse av egen digital kompetanse var ulik. Funnene indikerer at lærerne kan bruke digital teknologi i undervisningen til både å lage, utøve og oppleve musikk. Spesielt går kjerneelementet «lage musikk» igjen hos alle deltakerne, men hvordan kjerneelementet praktiseres er vidt forskjellig. Hovedfunnene viser at digital teknologi brukes i in-strumentopplæringen som en idéforsterker som tilfører noe til elevenes komposisjoner, at digital tek-nologi brukes som idébank og danner grunnlaget for elevenes komposisjon, og at musikkteori brukes som utgangspunkt for digitalt komponeringsarbeid. Å motivere, engasjere, tilpasse og variere mu-sikkundervisningen er blant lærernes musikkpedagogiske argumenter for å ta i bruk digital teknologi. Lærerne opplever at elever kan lage musikk digitalt uavhengig av instrumentelle ferdigheter og at flere kan aktiviseres gjennom teknologiens muligheter. Det virker som lærerne har klare formål med hva de ønsker å oppnå med teknologi, men at bruken og integreringen er preget av «prøving, feiling og mellomløsninger» og andre utfordringer. Ved å undersøke musikklæreres opplevelser, gir studien et innblikk i hvordan teknologi kan brukes til å lage musikk, samt læreres holdninger til teknologi og utfordringer med teknologi i musikkundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDigital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningenen_US
dc.title.alternativeDigital technology in music education: A qualitative study of three middle school teacher`s experience with digital technology in teaching musicen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal