dc.contributor.author | Amundsen, Espen R. | |
dc.date.accessioned | 2022-06-14T08:40:46Z | |
dc.date.available | 2022-06-14T08:40:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2998629 | |
dc.description | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn Fakultet for lærerutdanningen kultur og idrett (FLKI) Institutt for idrett, kosthold og naturfag 16.05.2022 | en_US |
dc.description.abstract | Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på minoritetselevene gjennom en dynamisk kulturforståelse. Videre opplever kroppsøvingslærerne at dusjproblematikk og språkproblematikk utgjør de to største utfordringene. For å inkludere minoritetselevene i kroppsøvingsfaget benytter lærerne seg av fire ulike strategier; Bruk av lærergarderoben, en visestrategi, en organiseringsstrategi og en valg-av-aktiviteter-strategi. Funnene blir diskutert opp mot Wolfgang Klafki sitt allmenndanningsperspektiv med utgangspunkt i de grunnleggende evnene selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. Valg-av-aktiviteter-strategien og organiseringsstrategien legger til rette for utvikling av alle de tre grunnleggende evnene. Visestrategien gir minoritetselevene tilgang på å utvikle selvbestemmelses- og medbestemmelsesevnen. Garderobestrategien fremmer ikke eksplisitt utvikling av de tre evnene, men legger nødvendige forutsetninger for at det skal skje. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Minoritetselever | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | kroppsøvingsfaget | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.title | Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever | en_US |
dc.title.alternative | The PE teachers' experience of including minority students | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 84 | en_US |
dc.description.localcode | MGBKØ550 | en_US |