Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2998629Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på minoritetselevene gjennom en dynamisk kulturforståelse. Videre opplever kroppsøvingslærerne at dusjproblematikk og språkproblematikk utgjør de to største utfordringene. For å inkludere minoritetselevene i kroppsøvingsfaget benytter lærerne seg av fire ulike strategier; Bruk av lærergarderoben, en visestrategi, en organiseringsstrategi og en valg-av-aktiviteter-strategi. Funnene blir diskutert opp mot Wolfgang Klafki sitt allmenndanningsperspektiv med utgangspunkt i de grunnleggende evnene selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. Valg-av-aktiviteter-strategien og organiseringsstrategien legger til rette for utvikling av alle de tre grunnleggende evnene. Visestrategien gir minoritetselevene tilgang på å utvikle selvbestemmelses- og medbestemmelsesevnen. Garderobestrategien fremmer ikke eksplisitt utvikling av de tre evnene, men legger nødvendige forutsetninger for at det skal skje.
Beskrivelse
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn Fakultet for lærerutdanningen kultur og idrett (FLKI) Institutt for idrett, kosthold og naturfag 16.05.2022