Institutt for kunstfag: Recent submissions
Now showing items 201-220 of 277
-
Nettbrettet: En bidragsyter til uformelle læringsstrategier i musikkfaget?
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteravhandlingen er å gjennomføre et forskningsarbeid som undersøker mulighetene for å bruke nettbrettet som et verktøy i å forene uformelle læringsstrategier i en formell læringsprosess i musikkfaget ... -
Et møte mellom elever fra den videregående skolen og samtidskunst: Kunstmuseet som læringsarena
(Master thesis, 2019)I Norden har man i løpet av de siste årene sett en økt interesse, både i museumsverden og kulturpolitisk, for feltet kunstpedagogikk. Denne interessen viser at det er størst fokus på undervisning i museet som er rettet mot ... -
Fra viten til handling: Fotografiet og klimakrisen
(Master thesis, 2019)Vi befinner oss i en klimakrise. Vår livstil, og dårlige forvaltning av jordens ressurser, gjør at vi går en fremtid i møte som er preget av forverring, og hvor livsgrunnlaget for livet på jorden er truet. I essayets første ... -
Skulekorpsdireksjon: Eit diskursorientert bidrag til å forstå korleis direksjonspraksisar i skulekorps vert konstruert
(Master thesis, 2018)Å dirigere skulekorps er ei mangefasettert oppgåve, som kan vere vanskeleg å fullt ut definere kva inneber. Eigne erfaringar og forsking har medført ein fascinasjon knytt til kva ein skulekorpsdirigent er og korleis ein ... -
Slaget: En studie om smedens hammerslag, og dens innvirkning på verden
(Master thesis, 2019)I en skolehverdag der vi er opptatt av innovativ læreing, og nye muligheter, med 21st century skill, debatteres skolen som et sted hvor vi skal utdanne fremtidens borgere, og forberede de til yrker som ikke er oppfunnet ... -
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe Makes Shadow Theatre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Combining two topics in modern children’s literature, that of new forms of representation afforded by digital media and that of ecocriticism, this article applies an ecocritical perspective to the reading of a narrative ... -
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ... -
Voice shame: Self-censorship in vocal performance
(Journal article, 2017)Voice shame is the uncomfortable feeling of being heard as ridiculous, worthless or ‘not good enough’. Voice shame arises when a subject becomes aware of an observer’s attention and believes the evaluation to be negative. ... -
‘Don’t We Have a Storyline?’ Negotiating Devising Strategy in a Nordic-Baltic Teacher Education Programme’s Artistic Production
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates the process of devising strategy in an intercultural Baltic-Nordic setting. Sixty teacher education participants collaborated on an interdisciplinary artistic production based on Norwegian folk ... -
Den stumme læraren
(Others, 2018)Våren 2017 skreiv Framtida.no om song i skulen. Elevar syng mindre enn før, og at song i ny overordna del av læreplan ikkje vart nemnt med eitt ord. I høyringsrunden til ny overordna del meldte mellom anna Høgskolen på ... -
Grøn topologi. Ei nylesing av Vergils hjul
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nature is a complex phenomenon; it is both a physical object and a variety of cultural imaginations and representations. The current climate crises challenge the relationship between nature and language in radically new ... -
What’s stopping you?: A multiple case study of impediments to incorporating music technology in Norwegian schools
(Master thesis, 2018)In a world where technology evolves rapidly, with the creation of more powerful software and hardware than ever before, the increasing selection of technology available to the consumer has implications for education. This ... -
"Being Cultural" versus "Cultural Beings": General Design Education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The design and design education professions—also known as the ‘making professions’—have a short history of conducting research, which can be understood as the process by which they establish their professional identity. ... -
Musikk og medvirkning i barnehagen
(Master thesis, 2018)Dette er en kvalitativ studie som søker svar på hvordan det står til i barnehagen med tanke på de yngste barnas muligheter for medvirkning i musikkaktivitet. Intensjonen har vært å undersøke hva som kjennetegner musikalske ... -
«Be Proud or Stay Out of It» : En narrativ studie av artistutviklingen til tre norske, skeive, kvinnelige artister.
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er en undersøkelse av artistutviklingen til tre norske, skeive kvinnelige artister. Gjennom kvalitative forskningsintervju har vi sett på hvordan artistutviklingen til artistene har blitt farget ... -
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Å «krysse» grensesoner: Et samarbeid mellom virksomhetene skole og kunst
(Master thesis, 2018)I mitt masterarbeid har jeg undersøkt styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom lærere og musikere på en skole som deltar i innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko). ... -
Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen viser forskerne, som også er fortellere, hvordan de i utviklingen av sin egen fortellerforestilling forsket med kunsten. Artikkelforfatterne forsøker å vise en selvrefleksivitet og metodologisk bevissthet ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ... -
Kunstnarar i barnehagen – estetiske erfaringar av høg kvalitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tematiserer estetisk erfaring og opplæring på bakgrunn av eit komposisjonsprosjekt i Den kulturelle bæremeisen. Den kulturelle bæremeisen har som uttalt premiss at når barnehagebarn skal delta i skapande prosessar ...