Browsing Institutt for kunstfag by Document Types "Master thesis"
Now showing items 41-60 of 143
-
Fra Stemme til Streng
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om det kunstneriske utviklingsarbeidet «Fra stemme til streng» og er en utforsking av det indiske rytmespråket konnakol. Arbeidet består av at forfatter studerte konnakol i en periode på ett ... -
Fra utøver til komponist, en oppdagelsesreise.
(Master thesis, 2022)Dette masterarbeidet tar for seg min oppdagelsesreise i det jeg trer inn i et nytt kompetanseunivers, komponistens verden. Jeg hadde fra før mye erfaring fra utøverrollen, men hadde ikke tro på egen evne til å lage musikk. ... -
Fra viten til handling: Fotografiet og klimakrisen
(Master thesis, 2019)Vi befinner oss i en klimakrise. Vår livstil, og dårlige forvaltning av jordens ressurser, gjør at vi går en fremtid i møte som er preget av forverring, og hvor livsgrunnlaget for livet på jorden er truet. I essayets første ... -
Fremtidens musikklæreres kompetansegrunnlag: En hermeneutisk analyse av retningsgivende dokumenter for GLU 1-7
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterarbeidet har vært å undersøke hvordan grunnopplæringen i Norge og den nye grunnskolelærerutdanningen stiller ulike krav til kompetanse hos fremtidens musikklærere. Som kommende musikklærer har det ... -
Håndverk & Livsmestring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er skrevet i tilknytning til master i kreative fag og læringsprosesser. Folkehelse og Livsmestring er nå kommet inn som ett av tre tverrfaglige tema i ny overordnet del av læreplanen i fagfornyelsen, ... -
Hva må jeg gjøre for å få høyere karakter? – kreative prosesser og karaktervurdering i kunst og håndverk
(Master thesis, 2023)Fremtiden har behov for kreative mennesker som kan utforske og skape i et samfunn som preges av stadig nye utfordringer. Kunst og håndverk er et fag som skal fremme kreative prosesser og legge til rette for at elever ... -
”Hvem sier at jeg har prestasjonsangst?” En refleksiv analyse av begrepet prestasjonsangst
(Master thesis, 2007-05)This master thesis is a contribution to the research field of performance anxiety amongst musicians and is grounded on a social constructionistic reflexive perspective. By studying a selection of litterature on this topic, ... -
Hvorfor musikk i grunnskolen?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan seks musikklærere, hvorav tre med formell musikkutdanning og tre uten formell musikkutdanning legitimerer musikkfaget, og hvordan disse diskursene kan påvirke deres ... -
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Improvisasjon – en effektiv læringsaktivitet: En undersøkelse av didaktisk improvisasjon i prosjektorientert praksis på barnetrinnet.
(Master thesis, 2016-08-09)Experienced teachers are often perceived as skillful performers of improvisational activities in the classroom. The student teacher has a narrower basis for carrying out the activity with the same level and quality of ... -
Ingen pensum eller eksamenar – kva øver dei til?
(Master thesis, 2021)Tema for denne oppgåva er musikk i folkehøgskule. Musikk er eitt av mange faglege tilbod i skuleslaget som i 2020 fekk høgast score på trivsel i ei EPSI-undersøking der foreldre, elevar og studentar deltok. Føremålet med ... -
Innhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen: En komparativ dokumentanalyse av studie- og emneplaner for masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk»
(Master thesis, 2020)«Innhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen» er en masteravhandling som ser på innholdet og verdiene som gjør seg synlige i studie- og emneplanene til ulike masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk». ... -
Iscenesetjing av kjensler
(Master thesis, 2015-06-29)Ved bruk av Instagram, bloggar o.l som inneheld ein straum av bilete, ser eg for meg at ungdom har tileigna seg stor kunnskap om fotografering og bilete som språk. Det blir også sagt at ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2019)Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. ... -
«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med ... -
«Jeg tror det blir veldig overraskende – og kanskje ikke som planlagt» : Elevenes opplevelser og erfaringer av et tverrfaglig møte mellom kunstfag og naturfag – med elektroetsing og dyptrykk som berøringspunkt.
(Master thesis, 2020)Samfunnet og arbeidslivet endrer seg hele tiden og dermed må også det barn og unge lærer på skolen endres for å være relevant. I framtiden trengs arbeidstakere som evner å reflektere, tenke kritisk, og å være utforskende ... -
Keaping it real: Aesthetical exploration of the Straumøy model
(Master thesis, 2018)This project takes place on Straumøy Farm, a joint educational-agricultural arena fostering experiential learning through practical work on the farm. The school-farm cooperation stems from the Farm as an Educational Resource ... -
«Klart du kan!» – Bandpraksis i et musikkverksted for jenter
(Master thesis, 2017-05-15)Denne forskningen har foregått i et kommunalt musikkverksted for jenter i alderen i 11-19 år i en storbykommune i Norge. Musikkverkstedet er lokalisert på et kulturhus med moderne og velutstyrte fasiliteter for musikkpraksis ... -
Klasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte ...