Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 227-246 av 263
-
Third space moments: Exploring a university-school partnership through collaborative action research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article explores multi-stakeholder practices of negotiating and delivering a partnership model, including pre-service teachers. The authors discuss how third spaces can be jointly created in teacher education partnerships ... -
Tilbakeblikk framover
(Master thesis, 2017)Forskingspørsmåla som vert handsama i denne masteroppgåva har sett nærare på korleis ein kan utvikle undervisningspraksis med fokus på idéutvikling. Undersøkinga er gjort i samband med undervisning av lærlingar, ved kjole ... -
Tilhører – En prototype på fremtidens omsluttende radio
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Tilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfaget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger ... -
Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Towards a rationale for science-art integration as a transdisciplinary signature pedagogy
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The main aim of this paper is to address the increasing need for science-art integration across all levels of education globally. Specifically, the need to identify a signature pedagogy for the Global Science Opera (GSO) ... -
Towards transdisciplinarity in global integrated science-arts practices in education? A Janus approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Recent years have witnessed significant growth of interest in science-art integration in schools as an approach to creative teaching and learning. This conceptual turn in education implies profound institutional and ... -
Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
(Master thesis, 2018)I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. ... -
Trommeundervisning i HD: utvikling av videolæringsressurser gjennom aksjonsforskning
(Master thesis, 2023)I dette aksjonsforskningsstudiet har jeg tatt for meg skapelsen av to videoressurser på trommer som har som mål å legge til rette for læring i et forsøk på å svare på spørsmålet: Hvordan kan instrumentalundervisningsvideoer ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid: Læreres opplevelse og erfaring av et tverrfaglig samarbeid mellom Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere som underviser i fagene Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag sammen planlegger, gjennomfører og evaluerer et tverrfaglig prosjekt sammen med elever i på barneskolen, 5. ... -
Ufaglærte musikklærere i praksis: En kvalitativ studie av hvordan ufaglærte musikklærere arbeider med musikkundervisning og musikkaktiviteter på en grunnskole
(Master thesis, 2020)I denne studien gjøres det undersøkelser av ufaglærte musikklærere sin praksis i en grunnskole. Målet er ikke å fortelle hvordan musikkundervisningen bør være og hva den bør inneholde, men å belyse muligheten om å ta ... -
Underliggjøring av ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2021) -
Undervisingspraksis i musikkfaget: Ein enkeltcasestudie av ein musikklærars oppfatningar og undervisingspraksis i musikkfaget
(Master thesis, 2023)Styringsdokument og retningslinjer stiller krav til musikkfaget og presentera kva verdiar og kvalitetar som skal liggje til grunn for musikkundervisinga, men det er lite som tilseier korleis musikklærarens subjektivitet ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» i kunst og håndverk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ... -
Utover notelesing —et estetisk-relasjonelt syn på pianotimen
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven undersøker jeg studieobjektet pianoundervisning med voksne amatører fra et estetisk-relasjonelt perspektiv. Dette estetisk-relasjonelte synet på pianoundervisning innebærer å framheve den estetiske ... -
Uttrykt gjennom tegning: Utprøvelse av tegnemetodikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien har tatt utgangspunkt i en tegneworkshop der målet har vært å finne svar på hvilke refleksjoner 15-16 åringer gjør seg i møte med ulike tegneøvelser, og hvilke tanker de har om egen tegneatferd ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ... -
Veien til forståelse
(Master thesis, 2023)I dette studiet undersøker jeg hvordan metoder innenfor de undertryktes teater kan brukes som et kompetansehevende bidrag for aktivister. Oppgaven er et pedagogisk forskningsdesign som gjennom intervensjon ser om de ... -
Visual Representations in Music Listening Activities: Comparing sixth-graders’ reception of a “rhythmic music” excerpt under three listening conditions
(Master thesis, 2019)This master’s thesis is an attempt to explore sixth-graders’ (n=18) responses to a “rhythmic music” excerpt under three different listening task conditions. It investigates the extent to which the participants’ drawing to ... -
Voice shame: Self-censorship in vocal performance
(Journal article, 2017)Voice shame is the uncomfortable feeling of being heard as ridiculous, worthless or ‘not good enough’. Voice shame arises when a subject becomes aware of an observer’s attention and believes the evaluation to be negative. ...