Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 76-95 av 263
-
Fra viten til handling: Fotografiet og klimakrisen
(Master thesis, 2019)Vi befinner oss i en klimakrise. Vår livstil, og dårlige forvaltning av jordens ressurser, gjør at vi går en fremtid i møte som er preget av forverring, og hvor livsgrunnlaget for livet på jorden er truet. I essayets første ... -
Fremtidens musikklæreres kompetansegrunnlag: En hermeneutisk analyse av retningsgivende dokumenter for GLU 1-7
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterarbeidet har vært å undersøke hvordan grunnopplæringen i Norge og den nye grunnskolelærerutdanningen stiller ulike krav til kompetanse hos fremtidens musikklærere. Som kommende musikklærer har det ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Global Science Opera: Enacting Posthumanising Creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is a theory/practice positioning paper which applies posthumanising creativity as a conceptual framework for Global Science Opera (GSO) practice, in the context of global education/citizenship and STEAM ... -
Godhetsdiskursen om sang i barnehage og skole
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Grøn topologi. Ei nylesing av Vergils hjul
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nature is a complex phenomenon; it is both a physical object and a variety of cultural imaginations and representations. The current climate crises challenge the relationship between nature and language in radically new ... -
Håndverk & Livsmestring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er skrevet i tilknytning til master i kreative fag og læringsprosesser. Folkehelse og Livsmestring er nå kommet inn som ett av tre tverrfaglige tema i ny overordnet del av læreplanen i fagfornyelsen, ... -
Hva kreves av musikklæreren i grunnskolen for å bruke musikalsk improvisasjon som et didaktisk verktøy?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hva må jeg gjøre for å få høyere karakter? – kreative prosesser og karaktervurdering i kunst og håndverk
(Master thesis, 2023)Fremtiden har behov for kreative mennesker som kan utforske og skape i et samfunn som preges av stadig nye utfordringer. Kunst og håndverk er et fag som skal fremme kreative prosesser og legge til rette for at elever ... -
”Hvem sier at jeg har prestasjonsangst?” En refleksiv analyse av begrepet prestasjonsangst
(Master thesis, 2007-05)This master thesis is a contribution to the research field of performance anxiety amongst musicians and is grounded on a social constructionistic reflexive perspective. By studying a selection of litterature on this topic, ... -
Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til ... -
Hvorfor musikk i grunnskolen?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan seks musikklærere, hvorav tre med formell musikkutdanning og tre uten formell musikkutdanning legitimerer musikkfaget, og hvordan disse diskursene kan påvirke deres ... -
"I think the arts are as prominent as any subject": A study of arts education in two Scandinavian schools
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Ideological processes and discursive tensions in Norwegian music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates local curricular plans and job advertisements of institutions offering music in generalist teacher education (GTE) in Norway. The aim is to identify the values and ideologies represented locally ... -
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ... -
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale assessment (ILSA) studies in the field of aesthetic education and ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ... -
Improvisasjon – en effektiv læringsaktivitet: En undersøkelse av didaktisk improvisasjon i prosjektorientert praksis på barnetrinnet.
(Master thesis, 2016-08-09)Experienced teachers are often perceived as skillful performers of improvisational activities in the classroom. The student teacher has a narrower basis for carrying out the activity with the same level and quality of ...