Hvilke erfaringer har lærere med å bruke nasjonale prøver i lesing, og hvordan vurderer de prøvens nytteverdi?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285261Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom utdanningen min opplever jeg at lesing som grunnleggende ferdighet har et stort fokus i skolen, og blir sett på som veldig viktig for all læring. Jeg opplever også store variasjoner i elevgruppene, og mitt inntrykk er mye mer nyansert enn at Norge oppfostrer skoletapere.
Som lærerstudent og fremtidig lærer, ønsker jeg å finne ut mer om hva nasjonale prøver er, og hvorfor vi har de. Jeg ønsker å få et innblikk i lærerens erfaringer med nasjonale prøver i lesing, om de er til nytte eller frustrasjon i deres arbeid. På grunn av at nasjonale prøver er obligatoriske, ønsker jeg å få vite mer hvordan jeg som lærer kan bruke prøvene og resultatene som et pedagogisk verktøy.
Problemstillingen blir derfor:
Hvilke erfaringer har lærere med å bruke nasjonale prøver i lesing, og hvordan vurderer de prøvens nytteverdi?
Beskrivelse
Grunnskulelærerutdanning 1.-7.
PE369
Mai 2015