dc.contributor.author | Espeland, Ann Karina Espeland | |
dc.date.accessioned | 2015-06-19T12:14:23Z | |
dc.date.available | 2015-06-19T12:14:23Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/285257 | |
dc.description | Grunnskulelærarutdanning 1-7, deltid
PE369
Mai 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien trekkes Geir Haugsbakk, Ola Erstad og Rune J. Krumsvik sine teorier frem og på bakgrunn av disse er det utarbeidet tre ulike typer mulige lærerroller.
Jeg valgte å bruke kvalitativt intervju som forskningsmetode og intervjuet fire ulike lærere hver for seg. Hensikten var å finne ut om de ulike grupperingene av mulige typer lærerroller kunne være et nyttig verktøy i undersøkelse av læreres rolleforståelse i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg analyserte resultatene og drøftet disse opp mot det teoretiske utgangspunktet. Mye interessant kom ut av studien, og funnene viser at en god del er med på å styrke det teorien tilsier, mens andre ting i mindre grad stemmer overens med dette.
Man må være klar over at det finnes ingen fasit på hvordan lærere forstår sin rolle i forhold til bruk av digitale verktøy, men resultatene kan være med på å forsterke det teorien sier. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | IKT | nb_NO |
dc.subject | småskolen | nb_NO |
dc.subject | digitale verktøy | nb_NO |
dc.subject | lærere | nb_NO |
dc.subject | lærerrollen | nb_NO |
dc.subject | lærerroller | nb_NO |
dc.title | IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen | nb_NO |
dc.title.alternative | A qualitative investigation of teachers` understandings of own roles, when implementing ICT in primary school | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 29 | nb_NO |