En vurdering av arbeidsformen «Å skrive seg til lesing med talende tastatur» i den første lese- og skriveopplæringen : barns språkutvikling og læring
Abstract
Etter å ha lest følgende sitat;
Successful programs to promote children's reading and literacy development should be based on an understanding of child development, recent research on brain development, and the natural ongoing process through which most young children acquire language skills and become readers and writers (Koralek &Collins, 1997, s. 13),
kom jeg frem til følgende problemstilling: En vurdering av arbeidsformen «Å skrive seg til lesing med talende tastatur» (STL+) sett i forhold til teori og forsking om barns språkutvikling og læring.
For å kunne besvare problemstillingen best mulig, har jeg valgt å dele teoridelen min inn i tre deler. I den første teoridelen vil jeg skrive om STL+, både i teori og i praksis. Denne delen vil bli basert på dokumentanalyse og et foredrag jeg deltok på i Oslo den 5. mars 2015. Mens jeg i den andre teoridelen vil ta for meg teorier innenfor pedagogikk og norskfaget, da med hovedvekt på barns språkutvikling og læring. I den tredje teoridelen vil jeg først gi en definisjon på lesing og skriving, før jeg går over til en kort beskrivelse av de tradisjonelle metodene innenfor den første lese- og skriveopplæringen. Tredje del vil bli avsluttet med et lite innblikk i evidensbasert undervisning og forskning innenfor fonologisk bevissthet.
Description
Grunnskolelærerutdanning 1-7
PE 369
Mai 2015