Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-10-19T08:14:59Z
dc.date.available2021-10-19T08:14:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823798
dc.descriptionMASPED3-303 18-21 - Master i spesialpedagogikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunn Høgskulen på Vestlandet, avd. Sogndal 14. mai 2021en_US
dc.description.abstractI forbindelse med den nye læreplanen (LK20) som ble innført høsten 2020, ble folkehelse og livsmestring innført som et tverrfaglig tema i skolen. Betydningen av mellommenneskelige relasjoner er listet opp som et av flere aktuelle områder innenfor dette temaet, og tydeliggjør at gode relasjoner er en faktor som har betydning for elevens mestring av eget liv. Skolen vil derfor være en sentral arena der barn og unge skal erfare positive relasjoner og trene på livsmestring. Fra før er det kjent fra forskning at en positiv lærer-elev-relasjon har stor betydning for elevenes læring og trivsel. Hensikten med denne studien var å undersøke ungdomsskoleelevers erfaringer med en positiv lærerrelasjon, og få et konkret innblikk i hvordan denne relasjonen kommer til uttrykk i skolehverdagen. I denne studien ble det foretatt et strategisk utvalg og deltakerne bestod av åtte ungdomsskoleelever fra 9.trinn og 10.trinn på en ungdomsskole. I datainnsamlingen ble det benyttet semistrukturert dybdeintervju. I analysen av datamaterialet ble det gjennomført en tematisk analyse. Denne studien fant at i en positiv relasjon beskriver elevene lærerne som omsorgsfulle, empatiske, anerkjennende, flinke til å kommunisere og formidle og lytte til elevenes synspunkter. Elevene opplever trygghet, respekt og emosjonell og faglig støtte. Funnene viser at elevene beskriver lærerelev- relasjonen ut ifra to nivåer, der det ene er deres egen personlige relasjon til læreren, og det andre nivået er hele elevgruppens relasjon til læreren. Studien har vist at hvordan læreren opptrer overfor en elev vil ikke bare ha betydning for relasjonen til den enkelteleven, men også for relasjonen til de andre elevene i klassen og elevene imellom. Videre kommer det fram at læreren sitt humør påvirker elevenes trivsel og bruk av humor kan være nyttig i å bygge positive relasjoner hvis den brukes riktig. Studien gir et konkret innblikk i elevenes erfaringer fra skolehverdagen som kan bidra til refleksjon og utvikling av lærernes egen praksis. Livsmestring i skolen kan læres gjennom gode rollemodeller, og elevene kan tilegne seg relasjonelle ferdigheter gjennom det de erfarer og er vitne til hver eneste dag. Funnene i denne studien kan bidra til å øke lærernes bevissthet på egen væremåte og hvilken betydning den har når en skal utvikle gode relasjoner til elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectlærer-relasjoneren_US
dc.subjectlærer-elev-relasjonenen_US
dc.subjectRelasjonspedagogikken_US
dc.subjectSirkulær relasjonsmodellen_US
dc.subjectRelasjonsbygging og følelseshåndteringen_US
dc.subjectModellæringen_US
dc.subjectPedagogikk og humoren_US
dc.titleElevers beskrivelse av gode lærer-relasjoneren_US
dc.title.alternativeStudents’ description of good relationships with their teachersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber62en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal