Elevers beskrivelse av gode lærer-relasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2823798Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I forbindelse med den nye læreplanen (LK20) som ble innført høsten 2020, ble folkehelse og
livsmestring innført som et tverrfaglig tema i skolen. Betydningen av mellommenneskelige
relasjoner er listet opp som et av flere aktuelle områder innenfor dette temaet, og tydeliggjør at
gode relasjoner er en faktor som har betydning for elevens mestring av eget liv. Skolen vil derfor
være en sentral arena der barn og unge skal erfare positive relasjoner og trene på livsmestring.
Fra før er det kjent fra forskning at en positiv lærer-elev-relasjon har stor betydning for elevenes
læring og trivsel. Hensikten med denne studien var å undersøke ungdomsskoleelevers erfaringer med
en positiv lærerrelasjon, og få et konkret innblikk i hvordan denne relasjonen kommer til uttrykk i
skolehverdagen. I denne studien ble det foretatt et strategisk utvalg og deltakerne bestod av åtte
ungdomsskoleelever fra 9.trinn og 10.trinn på en ungdomsskole. I datainnsamlingen ble det benyttet
semistrukturert dybdeintervju. I analysen av datamaterialet ble det gjennomført en tematisk analyse.
Denne studien fant at i en positiv relasjon beskriver elevene lærerne som omsorgsfulle, empatiske,
anerkjennende, flinke til å kommunisere og formidle og lytte til elevenes synspunkter. Elevene
opplever trygghet, respekt og emosjonell og faglig støtte. Funnene viser at elevene beskriver lærerelev-
relasjonen ut ifra to nivåer, der det ene er deres egen personlige relasjon til læreren, og det
andre nivået er hele elevgruppens relasjon til læreren. Studien har vist at hvordan læreren opptrer
overfor en elev vil ikke bare ha betydning for relasjonen til den enkelteleven, men også for relasjonen
til de andre elevene i klassen og elevene imellom. Videre kommer det fram at læreren sitt humør
påvirker elevenes trivsel og bruk av humor kan være nyttig i å bygge positive relasjoner hvis den
brukes riktig. Studien gir et konkret innblikk i elevenes erfaringer fra skolehverdagen som kan bidra
til refleksjon og utvikling av lærernes egen praksis. Livsmestring i skolen kan læres gjennom gode
rollemodeller, og elevene kan tilegne seg relasjonelle ferdigheter gjennom det de erfarer og er vitne
til hver eneste dag. Funnene i denne studien kan bidra til å øke lærernes bevissthet på egen
væremåte og hvilken betydning den har når en skal utvikle gode relasjoner til elevene.
Beskrivelse
MASPED3-303 18-21 - Master i spesialpedagogikk
Institutt for pedagogikk, religion og samfunn
Høgskulen på Vestlandet, avd. Sogndal
14. mai 2021