Kontaktlærer og spesialpedagog - brobygger mellom elevenes ordinære undervisning og spesialundervisning
Abstract
Et godt samarbeid mellom kontaktlærer og spesialpedagog i skolen er avgjørende. Særlig dersom målet er at elever med særskilte behov skal få individuell oppfølging med hensyn til egne forutsetninger og behov. Denne masteroppgaven retter søkelyset på hvordan kontaktlærere og spesialpedagoger opplever å samarbeide om elever med spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien er å få kunnskaper om hvordan partene opplever samarbeidet, som gir økt forståelse for hvilken verdi samarbeidet utgjør for hverandre og for elevgruppen deres. Studien har tatt utgangspunkt i den kvalitative forskningsmetoden. Data er hentet inn via totalt seks intervjuer. Hvor tre av intervjuobjektene er kontaktlærere og tre er spesialpedagoger. Alle jobber på 1-10. klassetrinn, i to forskjellige kommuner. Funnene viser at samarbeidstiden mellom kontaktlærer og spesialpedagog varierer med hensyn til hvor ofte de møtes. Møtepunkter som fremheves i studien er; felles team på trinnet, eget avsatt møte mellom kontaktlærer og spesialpedagog, og møter som blir tatt fortløpende når behovet for å møtes oppstår. I møtene er det et bredt spekter av innhold med ulike saker, som blir drøftet og diskutert. Ved flere anledninger er det saker som handler om noe annet enn elever med spesialundervisning. Til sist viser funnene hvordan kontaktlærer og spesialpedagog i fellesskap jobber for å samordne ordinær undervisning og spesialundervisning. Til tross for at alle er enige i viktigheten av å koordinere dette, viser det seg at det er en utfordrende oppgave å gjennomføre fullt ut.
Description
MASPED18-21 Høgskolen på Vestlandet, avd. Sogndal/Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Master i spesialpedagogikk 14.05.21