Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsen, Trine Elisabeth Lillestøl
dc.date.accessioned2021-09-24T07:18:25Z
dc.date.available2021-09-24T07:18:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781285
dc.descriptionMaster i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractMuntlige ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdighetene som er forankret i læreplanverket. Læreverkene har tradisjon for å ligge til grunn for planlegging og gjennomføring av undervisning, derfor blir studiens problemstilling: Hvordan legger to norske læreverk for 5. trinn i matematikk til rette for utvikling av muntlige ferdigheter? Læreverkene som ble studert er Matematikk 5 fra Barentsforlag (MatBar) og Matematikk 5 fra Cappelen Damm (MatCap). For å svare på problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse bestående av en deskriptiv og en kritisk analyse. For den kritiske analysen ble et analyseverktøy utarbeidet basert på sentral teori om muntlige ferdigheter. Resultatene viser at læreverkenes prioriteringer knyttet til oppbygning og struktur har stor betydning. Her har læreverkene gjort ulike valg, noe som viser igjen i store ulikheter i den kritiske analysen. I MatCap finner man mye tilrettelegging for gruppe og helklasseorganisering, mens det i MatBar er stor overvekt av individuelt arbeid. MatCap er gjennom læreverkets struktur tydelige på når det skal foregå aktiviteter som kan bidra til å utvikle muntlige ferdigheter. MatBar har ikke en slik tydelighet, men har et tydelig språk og bruker mange av de muntlige delferdighetene direkte. Dette viser at det finnes tilrettelegging for utvikling av muntlige ferdigheter i begge læreverkene, men det gjøres på ulike måter og i ulik grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTilrettelegging for utvikling av muntlige ferdigheter i matematikkfaget: En kvalitativ studie av to læreverken_US
dc.title.alternativeFacilitating development of oral skills in mathematics: A qualitative study of two textbooksen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal