Tilrettelegging for utvikling av muntlige ferdigheter i matematikkfaget: En kvalitativ studie av to læreverk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781285Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Muntlige ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdighetene som er forankret i læreplanverket. Læreverkene har tradisjon for å ligge til grunn for planlegging og gjennomføring av undervisning, derfor blir studiens problemstilling: Hvordan legger to norske læreverk for 5. trinn i matematikk til rette for utvikling av muntlige ferdigheter? Læreverkene som ble studert er Matematikk 5 fra Barentsforlag (MatBar) og Matematikk 5 fra Cappelen Damm (MatCap). For å svare på problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse bestående av en deskriptiv og en kritisk analyse. For den kritiske analysen ble et analyseverktøy utarbeidet basert på sentral teori om muntlige ferdigheter. Resultatene viser at læreverkenes prioriteringer knyttet til oppbygning og struktur har stor betydning. Her har læreverkene gjort ulike valg, noe som viser igjen i store ulikheter i den kritiske analysen. I MatCap finner man mye tilrettelegging for gruppe og helklasseorganisering, mens det i MatBar er stor overvekt av individuelt arbeid. MatCap er gjennom læreverkets struktur tydelige på når det skal foregå aktiviteter som kan bidra til å utvikle muntlige ferdigheter. MatBar har ikke en slik tydelighet, men har et tydelig språk og bruker mange av de muntlige delferdighetene direkte. Dette viser at det finnes tilrettelegging for utvikling av muntlige ferdigheter i begge læreverkene, men det gjøres på ulike måter og i ulik grad.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett,
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag