Krav og forventninger i møte med fotballsatsing og skolegang
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781281Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler tema som er sentrale for å forstå hvilke rammer og psykologiske forhold som påvirker unge, ambisiøse fotballspillere. Formålet med prosjektet har vært å oppnå større forståelse for hvordan denne gruppen opplever og håndterer de kravene de møter i forbindelse med fotballsatsing og skolegang.
Læreplanen legger føringer for hvordan opplæringen i skolen ser ut. På samme måte vil fotballklubbenes sportsplan og Norges Fotballforbunds landslagsskole styre aktiviteten i fotballen. I møte med begge disse arenaene vil denne gruppen ungdommer oppleve ulike krav og forventninger fra seg selv og de rundt. Disse kravene vil endre seg underveis, og individets evne til å håndtere presset vil være avgjørende for å lykkes med å kombinere fotballsatsing og skolegang.
I studien benyttet jeg semistrukturerte intervju som en kvalitativ tilnærming mot problemstillingen. Utvalget består av totalt fem spillere, to gutter og tre jenter, som alle er en del av landslagsskolen. Spillerne er i alderen 14-15 år.
Funnene fra studien peker personlige egenskaper som er avgjørende for individets evne til å håndtere de utfordringene en møter i forbindelse med skole og fotball. Ungdommene som deltar i prosjektet er målbevisste og har høye forventninger til selv. På denne måten legger de et stort forventningspress på seg selv, til tross for at planverket fokuserer på utvikling. Likevel ser det ut til at deltakerne mestrer dette på en god måte.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett