Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorkildsen, Synne
dc.date.accessioned2021-09-23T12:42:34Z
dc.date.available2021-09-23T12:42:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780785
dc.descriptionMasteroppgave i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett / Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractHøsten 2020 ble Kunnskapsløftete 2020 tatt i bruk i Norsk barne- og ungdomsskole. Som en del av denne fagfornyelsen er det nye tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring. Denne studien er et resultat av min interesse for kvalitetsutvikling i skolen og et ønske om et innblikk i læreres opplevelse av en ny reformidé i Norsk skole (Røvik, 2014). Jeg forståelse for hvordan det tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring oppfattes og iverksettes i praksis fra lærernes ståsted ved å ta utgangspunkt i tre forskningskategorier. «Lærerrollen i møte med læreplanreformen», «Lærernes oppfatning og arbeid med Folkehelse og Livsmestring i praksis» og «Skolen som lærende organisasjon». Med utgangspunkt i fem kvalitative forskningsintervju og en sosialkonstruktivistisk tilnærming til problemstillingen belyser denne studien lærerrollens kompleksitet og hvilke elementer ved skolen som organisasjon som er viktig i møte med nye læreplanreformer. Studien viser både ulikheter og fellestrekk for hvordan Folkehelse og Livsmestring oppleves av fem lærere på 4-7. trinn. Det er en felles opplevelse av Folkehelse og Livsmestring som et positivt tilskudd til læreplanen. Det kommer til syne et økt fokus på psykisk helse i informantenes oppfatning av Folkehelse og Livsmestring. Det viser seg også at informantene føler mangel på forståelse for hvordan Folkehelse og Livsmestring er ment å arbeide med i praksis. På et punkt i implementeringsprosessen, hvor en trygg samarbeidskultur og profesjonsutvikling er viktig oppleves også begrensninger som følge av Covid-19. Informantene opplever at den digitale kommunikasjonen setter grenser for profesjonsfeleskapets læring som bidrar til manglende felles språk og visjoner i møte med Folkehelse og Livsmestring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerens oppfatning av det tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestringen_US
dc.title.alternativeThe teachers perception of Public Health and Life Masteryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal