Lærerens oppfatning av det tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring
Abstract
Høsten 2020 ble Kunnskapsløftete 2020 tatt i bruk i Norsk barne- og ungdomsskole. Som en del av denne fagfornyelsen er det nye tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring.
Denne studien er et resultat av min interesse for kvalitetsutvikling i skolen og et ønske om et innblikk i læreres opplevelse av en ny reformidé i Norsk skole (Røvik, 2014). Jeg forståelse for hvordan det tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring oppfattes og iverksettes i praksis fra lærernes ståsted ved å ta utgangspunkt i tre forskningskategorier. «Lærerrollen i møte med læreplanreformen», «Lærernes oppfatning og arbeid med Folkehelse og Livsmestring i praksis» og «Skolen som lærende organisasjon».
Med utgangspunkt i fem kvalitative forskningsintervju og en sosialkonstruktivistisk tilnærming til problemstillingen belyser denne studien lærerrollens kompleksitet og hvilke elementer ved skolen som organisasjon som er viktig i møte med nye læreplanreformer.
Studien viser både ulikheter og fellestrekk for hvordan Folkehelse og Livsmestring oppleves av fem lærere på 4-7. trinn. Det er en felles opplevelse av Folkehelse og Livsmestring som et positivt tilskudd til læreplanen. Det kommer til syne et økt fokus på psykisk helse i informantenes oppfatning av Folkehelse og Livsmestring. Det viser seg også at informantene føler mangel på forståelse for hvordan Folkehelse og Livsmestring er ment å arbeide med i praksis.
På et punkt i implementeringsprosessen, hvor en trygg samarbeidskultur og profesjonsutvikling er viktig oppleves også begrensninger som følge av Covid-19. Informantene opplever at den digitale kommunikasjonen setter grenser for profesjonsfeleskapets læring som bidrar til manglende felles språk og visjoner i møte med Folkehelse og Livsmestring.
Description
Masteroppgave i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett / Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag