Undervisning for bærekraftig utvikling i norske folkehøgskoler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777362Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med dette masterprosjektet har vært å utforske hva som kjennetegner undervisning for bærekraftig utvikling i norske folkehøgskoler. Internasjonale og nasjonale studier peker på rollen utdanning har for å imøtekomme omstillingene verden trenger for å oppnå en bærekraftig fremtid. Per i dag er det få norske studier på undervisning for bærekraftig utvikling i folkehøgskolen.
Designet i undersøkelsen er en kvalitativ studie, hvor det er gjennomført gruppeintervju ved tre ulike folkehøgskoler. Informasjonen ble samlet inn gjennom semistrukturerte gruppeintervjuer med skoleledere og lærere.
Studien viser at klima- og miljødimensjonen er det temaet informantene hovedsakelig assosierer med undervisning for bærekraftig utvikling. Det blir identifisert at formålet med undervisningen er å endre elevene sin bevissthet og holdning til bærekraftig utvikling. Funnene indikerer at skolene vektlegger undervisning som skal gi elevene erfaring ved å leve en klimavennlig livsstil. Dette gjøres gjennom å redusere skolens klimagassutslipp i drift av skolen, ved å bruke natur og nærmiljøet som læringsarenaer og tverrfaglig temabasert undervisning. Kritisk tenkning, refleksjon og dialog står sentralt i læring for bærekraftig utvikling akkurat som det gjør i folkehøgskolens danningsperspektiv. I studien er det en av de tre skolene som tydelig vektlegger dette i sin undervisning.
Folkehøgskolenes rammebetingelser skaper gode muligheter for undervisning for bærekraftig utvikling. Samtidig blir økonomiske forhold trukket frem som en faktor som begrenser undervisningen. Funnene indikerer også at skolene mangler en helhetlig og forpliktende plan for undervisning for bærekraftig utvikling. Dette resulterer i en undervisning som er avhengig av initiativ fra den enkelte lærer.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)