Show simple item record

dc.contributor.authorTresvik, Sofie Langøy
dc.date.accessioned2021-08-20T07:24:05Z
dc.date.available2021-08-20T07:24:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770450
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med matematikk fagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er det gjort en summativ innholdsanalyse av tre læreverk på 1.trinn med hensikt i å finne potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene. Lærebøkene Matemagisk av Aschehaug, Matematikk fra Cappelen Damm og Volum fra Fagbokforlaget har blitt analysert i studien. Alle lærebøkene er utgitt etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfte i 2020. Til analysen så jeg meg nødt til å utvikle et eget analyseverktøy fordi jeg opplevde mangler på dette område i forskningen. Utvikling av analyseverktøy blir presentert som resultat a) av problemområde. Horisontal analyse i analyseverktøyet er inspirert av analyseverktøyet til Charalambous, Delaney, Hsu og Mesa (2010), som ser på læreverket i sin helhet og strukturen i læreboken. Den vertikale analysedelen er utviklet for å passe formålet med studien, og inneholder seks oppgavetyper som alle initierer til arbeid med utforsking og problemløsing. Det blir også undersøkt om oppgavene som inneholder potensiale er kognitivt krevende å løse for elevene. Det som er resultat b) av problemområde blir presentert i analysekapittelet. Det blir funnet potensiale for utforsking og problemløsing i oppgaver fra alle læreverkene. Resultatene er presentert i tabeller for hvert læreverk. Det er Undersøkelseslandskap type 2 som er oppgavetypen som forekommer flest ganger i alle tre læreverkene. Konklusjonen er at det finnes potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene i læreverkene, og en del av disse oppgavene blir også definert som kognitivt krevende. For å få utbytte av det potensiale som finnes for utforsking og problemløsing i oppgavene er det flere avgjørende faktorer for å få det til. Læringsmiljøet oppgavene blir brukt i må være tilpasset formålet, hvordan læreren inviterer elevene inn i problemet for å utnytte potensiale for utforsking og problemløsing, og at elevene må stå i løsningsprosessen. For det er ikke gitt at potensiale for utforsking og problemløsing som finnes i oppgavene blir utnyttet i all matematikkundervisning som foregår i norske skoler. Lærerne må være bevisst på hvilke oppgaver som blir gitt for at elevene skal få størst mulig utbytte av undervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Matematikkoppgaver har en begynnelse og en slutt» En studie om potensial for utforsking og problemløsing i oppgaver i tre matematikklæreverk for 1.trinn etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfteen_US
dc.title.alternative«Mathematics Tasks have a beginning and an end» A study of the learning potential for exploration and problem solving in assignments in three mathematical teaching materials for 1st grade after the revised national curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal