Show simple item record

dc.contributor.authorSørdal, Tonje Børve
dc.date.accessioned2021-08-20T07:10:51Z
dc.date.available2021-08-20T07:10:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770442
dc.descriptionUndervisningsvitenskap med fordypning i norsk Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractI dette masterprosjektet undersøker jeg norsklærere og morsmålslærere sine forståelser av minoritetsspråklige elevers morsmål, bruk av minoritetsspråklige elevers morsmål i opplæringen, og deres forståelser av lærersamarbeidet om minoritetsspråklige elevers opplæring. Lærernes forståelser er undersøkt med utgangspunkt i kvalitative semistrukturerte intervju med fire norsklærere og fire morsmålslærere. Funnene i prosjektet tyder på at morsmålslærere vektlegger minoritetsspråklige elevers morsmål i større grad enn norsklærere i deres opplæring. Morsmålslærerne knytter minoritetsspråklige elevers morsmål til deres identitets- og selvforståelse, både i deres morsmålsforståelse, forståelse av betydningen av elevenes morsmål, og i deres opplæring, og de bruker elevenes morsmål og norsk kontrastivt i et sammenlignende perspektiv. Norsklærerne knytter forståelsen av minoritetsspråklige elevers morsmål til opphav, og relaterer betydningen av morsmål til andrespråkstilegnelse, til tross for at de ikke bruker morsmålene direkte i opplæringen, men heller tilpasser opplæringen på norsk. Samtlige av lærerne gir uttrykk for at samarbeidet mellom dem er avgjørende for kvaliteten på de minoritetsspråklige elevenes opplæring, og at samarbeidene er av varierende kvalitet og omfang. Lærerne trekker frem tid, tilgjengelighet, og norsklærernes forståelse av flerspråklighet som forhold som har avgjørende påvirkning på samarbeidenes kvalitet. Funnene i masterprosjektet bidrar med verdifull innsikt i forholdet mellom læreroppfatninger om morsmål, og opplæringspraksis knyttet til bruk av morsmål, og med innsikt i premissene for samarbeid mellom norsklærere og morsmålslærere om minoritetsspråklige elevers opplæring. Innsikt som blir stadig viktigere med økende andelen elever med et annet morsmål enn norsk i den norske skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMinoritetsspråklige elevers morsmål i grunnskoleopplæringen: En kvalitativ intervjustudie av norsklærere og morsmålslærere, om deres forståelser av minoritetsspråklige elevers morsmål og lærersamarbeid i grunnskoleopplæringen.en_US
dc.title.alternativeLanguage minority students' mother tongue in Norwegian primary school: A qualitative interview study of teacher understandings of language minority students´ mother tongue and teacher collaboration in Norwegian primary school.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal