dc.contributor.author | Sørdal, Tonje Børve | |
dc.date.accessioned | 2021-08-20T07:10:51Z | |
dc.date.available | 2021-08-20T07:10:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2770442 | |
dc.description | Undervisningsvitenskap med fordypning i norsk
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning | en_US |
dc.description.abstract | I dette masterprosjektet undersøker jeg norsklærere og morsmålslærere sine forståelser av minoritetsspråklige elevers morsmål, bruk av minoritetsspråklige elevers morsmål i opplæringen, og deres forståelser av lærersamarbeidet om minoritetsspråklige elevers opplæring. Lærernes forståelser er undersøkt med utgangspunkt i kvalitative semistrukturerte intervju med fire norsklærere og fire morsmålslærere.
Funnene i prosjektet tyder på at morsmålslærere vektlegger minoritetsspråklige elevers morsmål i større grad enn norsklærere i deres opplæring. Morsmålslærerne knytter minoritetsspråklige elevers morsmål til deres identitets- og selvforståelse, både i deres morsmålsforståelse, forståelse av betydningen av elevenes morsmål, og i deres opplæring, og de bruker elevenes morsmål og norsk kontrastivt i et sammenlignende perspektiv. Norsklærerne knytter forståelsen av minoritetsspråklige elevers morsmål til opphav, og relaterer betydningen av morsmål til andrespråkstilegnelse, til tross for at de ikke bruker morsmålene direkte i opplæringen, men heller tilpasser opplæringen på norsk. Samtlige av lærerne gir uttrykk for at samarbeidet mellom dem er avgjørende for kvaliteten på de minoritetsspråklige elevenes opplæring, og at samarbeidene er av varierende kvalitet og omfang. Lærerne trekker frem tid, tilgjengelighet, og norsklærernes forståelse av flerspråklighet som forhold som har avgjørende påvirkning på samarbeidenes kvalitet.
Funnene i masterprosjektet bidrar med verdifull innsikt i forholdet mellom læreroppfatninger om morsmål, og opplæringspraksis knyttet til bruk av morsmål, og med innsikt i premissene for samarbeid mellom norsklærere og morsmålslærere om minoritetsspråklige elevers opplæring. Innsikt som blir stadig viktigere med økende andelen elever med et annet morsmål enn norsk i den norske skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Minoritetsspråklige elevers morsmål i grunnskoleopplæringen: En kvalitativ intervjustudie av norsklærere og morsmålslærere, om deres forståelser av minoritetsspråklige elevers morsmål og lærersamarbeid i grunnskoleopplæringen. | en_US |
dc.title.alternative | Language minority students' mother tongue in Norwegian primary school: A qualitative interview study of teacher understandings of language minority students´ mother tongue and teacher collaboration in Norwegian primary school. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M120UND509 | en_US |