Show simple item record

dc.contributor.authorPaulseth, Halvard Møen
dc.date.accessioned2021-08-20T06:50:10Z
dc.date.available2021-08-20T06:50:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770434
dc.descriptionUndervisningsvitenskap – M120UMD509 Høgskulen på Vestlandet avdeling Bergen Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språkfag og matematikken_US
dc.description.abstractStudiet, Fysisk aktiv læring i matematikk, tar for seg kjennetegn på oppgaver brukt i matematikkundervisning, hvor undervisningsmetoden fysisk aktiv læring er brukt. På bakgrunn av dette vil jeg undersøke problemstillingen: Hva kjennetegner oppgaver som lærere bruker i matematikk knyttet til fysisk aktiv læring? For å svare på denne problemstillingen har jeg laget et konseptuelt rammeverk. Det består av teorien om TIMSS sine kognitive domener (Mullis & Martin, 2017) og the mathematical tasks framework (Stein & Smith, 1998). Rammeverket kategorisere oppgavers kognitive utfordring og læringsmulighet for elever. I tillegg til dette har jeg brukt teori om undervisningsmetoden, fysisk aktiv læring, for å se på faktorene knyttet til oppgavene i matematikk. Som primærmetode har jeg benyttet en kvalitativ metode i form av intervju med lærere og observasjon på skole. Det er også benyttet en kvantitativ metode i oppgaven, hvor det er gjort koding av oppgaver funnet i datamaterialet opp mot det konseptuelle rammeverket i oppgaven. Hovedfunnet i studien viser at oppgavene brukt i matematikk knyttet til fysisk aktiv læring som undervisningsmetode, er i flest tilfeller lite kognitivt utfordrende for elevene. Oppgavene gir øving i grunnleggende ferdigheter i matematikk og fokuserer ikke på dyp matematisk forståelse. I noe mindre grad er det brukt oppgaver som gir en høyere kognitiv utfordring for elevene, og i liten grad er det brukt oppgaver som gir høyest kognitiv utfordring. Studien viser også til funn av faktorer rundt matematikkoppgaver knyttet til FAL. I flere tilfeller bruker oppgavene samarbeid og konkurranse for elevene i undervisningen. Avslutningsvis viser studien av bruk av FAL gjør elevene aktiv i egen læring og gir høy motivasjon for oppgavene de skal gjennomføre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFysisk aktiv læring i matematikken_US
dc.title.alternativePhysical active learning in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal