Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrakeli, Sandra Nerland
dc.date.accessioned2021-08-20T06:11:38Z
dc.date.available2021-08-20T06:11:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770418
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, pedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring, med vekt på hvilke muligheter og utfordringer de opplever rundt det. Det innebærer også å stille spørsmål ved hvordan de forstår begrepet tilpasset opplæring, hva de vektlegger i arbeidet med å tilpasse undervisningen og hvordan de opplever at foreldrene påvirker dette arbeidet. Inkluderingsbegrepet, tilpasset opplæring og skole-hjem-samarbeid er sentrale begreper i studien, og relevant teori og forskning om disse skal bidra til å belyse oppgavens formål. Herunder beskrivelser av skole-hjem-samarbeid, og begreper som smal og vid forståelse av tilpasset opplæring, verdiorientert undervisning, partnerskap og ressurs- og problemorientert forståelse. Utvalgt teori og forskning ses i sammenheng med materialet som er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fire ungdomsskolelærere fra ulike steder i landet. Funnene viser at lærerne har en tilsynelatende smal forståelse av tilpasset opplæring, noe som både kommer til uttrykk gjennom beskrivelser av deres egen tilnærming og som videre støttes gjennom konkrete eksempler på tilpasninger de gjør. Foreldrene skal visstnok ha liten innflytelse på undervisningen ifølge lærerne selv, men andre funn viser at foreldrene har større innflytelse enn lærerne direkte erkjenner. Denne innflytelsen kommer blant annet til uttrykk gjennom de muligheter og utfordringer lærerne opplever ved samarbeidet. Både det direkte og kontaktløse samarbeidet kan ha direkte innvirkning på elevens holdninger og motivasjon til skolen, som har mye å si for elevens læringsprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæringen_US
dc.title.alternativeTeachers’ experience of collaborating with parents on adapted educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal