Show simple item record

dc.contributor.authorBakken, Stine Døske
dc.date.accessioned2021-08-19T11:54:31Z
dc.date.available2021-08-19T11:54:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770306
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg nyutdannede matematikklærere tilrettelegger for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer, for å få innsikt i elevers forståelse. Oppgaven har med dette hatt som mål å belyse problemstillingen: Hvilke erfaringer har tre nyutdannede matematikklærere med å tilrettelegge for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer på småtrinnet? For å belyse denne problemstillingen, er det gjennomført en kvalitativ studie. Det ble gjennomført intervju med tre nyutdannede matematikklærere, med noe kjennskap og erfaring med det å tilrettelegge for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer. Med utgangspunkt i lærernes utsagn i intervjuene ble det gjennomført en temaanalyse for å identifisere og finne mønster i datamaterialet (Braun & Clarke, 2006). Gjennom analysen har jeg funnet at de tre nyutdannede matematikklærerne får brukt erfaringer de har fra lærerstudiet i læreryrket. Blant annet i arbeidet med å tilrettelegge for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer. En styrke som kom frem i analysen, er at lærerne ved å tilrettelegge for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer, kan få innsikt i elevers forståelse. Studien viser også at en slik tilrettelegging kan gi elever muligheter til å utvikle sin matematiske forståelse ved å lære av hverandre, knytte hverdagslivet sitt til matematikkfaget og velge egne regnestrategier. Mer kunnskap rundt erfaringene til nyutdannede matematikklærere på småtrinnet, spesielt med å tilrettelegge for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer, kan bidra til matematikklærere som arbeider mer målrettet for å få innsikt i elevers forståelse. En slik tilrettelegging kan også gi elever på småtrinnet mulighet for dypere innsikt i sin matematiske forståelse, ved at de får knyttet hverdagsspråket sitt til det mer matematiske språket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres erfaringer med regnefortellinger i arbeid med matematiske problemeren_US
dc.title.alternativeTeachers' experiences with number stories when working with mathematical problemsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal