dc.contributor.author | Heggstad, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2021-08-04T11:34:05Z | |
dc.date.available | 2021-08-04T11:34:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2766197 | |
dc.description | Master i kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen gir et innblikk i de kreative prosessene i en filmproduksjon gjennom 9 måneder. Det er elever på 7.trinn i grunnskolen som gjennom ulike gruppekonstellasjoner har bidratt i denne filmen.
I forskningen brukes aksjonsforskning som metode, med deltakende observasjon, gruppeintervju og evaluering fra hver enkelt deltaker.
Forskningen har som siktemål å undersøke prosessene og utvikling av et forbedret didaktisk opplegg som kan gjennomføres i senere filmprosjekter.
Det sentrale forskningsspørsmålet i denne studien er: Hvilke faktorer ved filmproduksjonen spiller inn i de kollektive kreative prosessene innad i og mellom de ulike produksjonsgruppene?
I analysen har jeg benyttet aktivtetsteori inspirert av sosiokulturelt perspektiv. Kreativitetsteori av blant annet Keith Sawyer er og trukket frem i drøftingen. Sentrale begreper i denne studien er: gruppeflyt, filmproduksjon, kollektive prosesser og gruppekreativitet.
Gjennom avhandlingen gis det et innblikk i en filmproduksjon fra start til slutt og hvilke utfordringer som oppstår underveis. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Filmens ulike produksjonsfaser: Et studie i kreative prosesser innenfor filmskaping i grunnskolen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MACREL-OPG | en_US |