Show simple item record

dc.contributor.authorSaaghus, Silje Bjorvatn
dc.date.accessioned2021-08-03T12:09:17Z
dc.date.available2021-08-03T12:09:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766036
dc.descriptionIKT i Læring, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven, er å undersøke hvilke forståelse og tilnærming lærerne har om begrepet digital dømmekraft, da det kommer tydelig fram som et av dannelsesmålene i skolens styringsdokument. I undersøkelsen knyttes digital dømmekraft opp mot fagfornyelsen med et samfunnsfaglig perspektiv. Det tverrfaglige tema, demokrati og medborgerskap blir også inkludert. Problemstillingen som undersøkes er: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av digital dømmekraft i samfunnsfag? Det nye læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), har inkludert en rekke teknologiske endringer som skjerper skolens og lærernes krav til egen og elevens digitale kompetanse. I et stadig ekspanderende informasjonssamfunn blir også behovet for god digital dømmekraft nødvendig, både for å kunne ta smarte valg på internett, og navigere og forstå påvirkningskraften mediene har på oss. Dette er noe som også påpekes i flere nasjonale undersøkelser, deriblant «Monitor skole» og «Barn og Medier». Temaet digital dømmekraft, forstås derfor som samfunnsaktuelt. Begrepet er sammensatt og blir i denne undersøkelsen forenklet til å inneholde et juridisk aspekt, et sosialt aspekt og et teknologisk aspekt. I undersøkelsen er det brukt et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode. Gjennom semi-strukturerte intervjuer fikk jeg innsikt i fire læreres tanker rundt og meninger om temaet. En hermeneutisk tilnærming ble videre brukt for å fortolke og analysere de transkriberte lydfilene/intervjuene. Lærernes forståelse av begrepet digital dømmekraft er avgjørende for hvordan de bidrar i elevenes utvikling av dette. Funnene i undersøkelsen viser at lærerne har en tilnærmet helhetlig forståelse av begrepet digital dømmekraft, da alle de tre aspektene blir vektlagt, om enn i ulik grad. Lærerne legger til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft i samfunnsfag ved å undervise om temaene personvern, digitale spor, opphavsrett, kildekritikk, kritisk tenkning og nyheter. I undervisningen brukte lærerne diskusjon som metode, i tillegg til en aktivitet. På denne måten gir undervisningen rom for holdningsskapende prosesser som appellerer til elevenes egne liv og som videre kan knyttes opp mot samfunnsaktuelle problemstillinger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres forståelse av digital dømmekraft i samfunnsfag – en kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativeTeachers understanding of cyber ethics in social studies – a qualitative studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal