Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaaghus, Silje Bjorvatn
dc.date.accessioned2021-08-03T12:09:17Z
dc.date.available2021-08-03T12:09:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766036
dc.descriptionIKT i Læring, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven, er å undersøke hvilke forståelse og tilnærming lærerne har om begrepet digital dømmekraft, da det kommer tydelig fram som et av dannelsesmålene i skolens styringsdokument. I undersøkelsen knyttes digital dømmekraft opp mot fagfornyelsen med et samfunnsfaglig perspektiv. Det tverrfaglige tema, demokrati og medborgerskap blir også inkludert. Problemstillingen som undersøkes er: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av digital dømmekraft i samfunnsfag? Det nye læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), har inkludert en rekke teknologiske endringer som skjerper skolens og lærernes krav til egen og elevens digitale kompetanse. I et stadig ekspanderende informasjonssamfunn blir også behovet for god digital dømmekraft nødvendig, både for å kunne ta smarte valg på internett, og navigere og forstå påvirkningskraften mediene har på oss. Dette er noe som også påpekes i flere nasjonale undersøkelser, deriblant «Monitor skole» og «Barn og Medier». Temaet digital dømmekraft, forstås derfor som samfunnsaktuelt. Begrepet er sammensatt og blir i denne undersøkelsen forenklet til å inneholde et juridisk aspekt, et sosialt aspekt og et teknologisk aspekt. I undersøkelsen er det brukt et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode. Gjennom semi-strukturerte intervjuer fikk jeg innsikt i fire læreres tanker rundt og meninger om temaet. En hermeneutisk tilnærming ble videre brukt for å fortolke og analysere de transkriberte lydfilene/intervjuene. Lærernes forståelse av begrepet digital dømmekraft er avgjørende for hvordan de bidrar i elevenes utvikling av dette. Funnene i undersøkelsen viser at lærerne har en tilnærmet helhetlig forståelse av begrepet digital dømmekraft, da alle de tre aspektene blir vektlagt, om enn i ulik grad. Lærerne legger til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft i samfunnsfag ved å undervise om temaene personvern, digitale spor, opphavsrett, kildekritikk, kritisk tenkning og nyheter. I undervisningen brukte lærerne diskusjon som metode, i tillegg til en aktivitet. På denne måten gir undervisningen rom for holdningsskapende prosesser som appellerer til elevenes egne liv og som videre kan knyttes opp mot samfunnsaktuelle problemstillinger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres forståelse av digital dømmekraft i samfunnsfag – en kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativeTeachers understanding of cyber ethics in social studies – a qualitative studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal