Show simple item record

dc.contributor.authorAstrid Koppen, Mjanger
dc.date.accessioned2021-06-22T07:33:56Z
dc.date.available2021-06-22T07:33:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760539
dc.descriptionMaster i dramapedagogikk og anvendt teater Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for Kunstfag 14.mai 2021en_US
dc.description.abstractTeater i lukkede rom - en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel. Studien tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt i fengsel, der fasilitators rolle i devisingprosesser undersøkes. Arbeidet baserer seg på en teaterworkshop som ble holdt i Bjørgvin fengsel (2020) over seks uker og hvor inntil seksten personer var involvert. Åtte personer deltok i forestillingen Kunsten å våge. Oppgaven retter søkelys mot arbeid med anvendt teater med marginale grupper, og henvender seg til teaterarbeidere, kunstnere, pedagoger, forskere og andre med interesse for feltet. Studiens intensjon er å bidra til innsikt i feltet anvendt teater i fengsel, og gi kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til kunstnerisk arbeid bak murene. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan kan fasilitator tilrettelegge for kollektive, skapende prosesser bak murene gjennom devising? Hvilke rammefaktorer påvirker fasilitatorens arbeid i fengsel? Det demokratiske aspektet ved devisingen står sentralt. Studien tar utgangspunkt i deltagende aksjonsforskning gjennom teaterworkshops og forestilling, hvor kvalitative forskningsmetoder som observasjon, logg, samtale og intervju også er benyttet i arbeidet. Oppgaven presenterer teori om Kriminalomsorgen i Norge, teater i fengsel, devising som metode og fasilitatorrollen, samt gir perspektiver på devising og fasilitatorrollen i fengselets kontekst. Studien fant at fasilitators arbeid både former og blir formet i fengselet. Gjennom devising kan fasilitator få nye lærings- og utviklingsrom til å åpne seg for deltagerne, og bidra til endring og vekst gjennom kunstnerisk utfoldelse. Samtidig kan fengselets kontekst sette begrensinger for både deltagere og fasilitator i arbeidet, noe som blant annet medfører at demokratiet bak murene kan oppleves som skinnhellig. Det kan se ut til at fasilitator opererer i en dobbelthet i fengselet, der fasilitator former fengselet og fengselet former fasilitator. Dobbeltheten kommer til syne blant annet gjennom åpninger og lukninger i det kollektive arbeidet, makt og avmakt hos fasilitator og deltagere, forholdet mellom etikk og estetikk i det kunstneriske arbeidet og Kriminalomsorgens perspektiv på straff og rehabilitering som både deltagere og fasilitator må forholde seg til. I denne dobbeltheten ligger det både begrensinger og muligheter for alle involverte parter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfasilitatoren_US
dc.subjectdevisingen_US
dc.subjectanvendt teateren_US
dc.subjectteater i fengselen_US
dc.subjectdemokratien_US
dc.titleTeater i lukkede rom -en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengselen_US
dc.title.alternativeTheater in closed rooms -a study of the facilitator in devising processes with inmates in prisonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120DR513en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal